(imatge de google imatges) |
3.1 El CD
- Es reconeix perquè és la cosa feta, vista, demanada... (L'Oriol veu una pel·lícula- la pel·lícula és la cosa vista). I a més admet la transformació a passiva: La pel·lícula és vista per l'Oriol).
- El CD s'introdueix sense preposició. (Estimo el noi. Veg la noia). Va amb preposició: davant d'un pronom personal tònic (tu, ell...), davant els pronoms (tothom, tots, ningú), en l'expressió l'un a l'altre, davant d'infinitiu i en casos d'ambigüitat.
- Substitució pronominal
*El, la, els, les ---> SN determinat amb article, demostratiu o possessiu. Deman els seus mitjons. Els demano.
* En ---> SN no determinat. Demano llibres- En demano.
*Ho ---> Això, allò, oració subordinada - Vull això- Ho vull /Vull que vinguis- Ho vull.
3.2 EL CI
- El CI és el receptor de l'acció verbal. Escric una carta a l'avi.
- Es reconeix perquè sol anar darrere del CD i s'introdueix amb les preposicions "a" o "per a". Compro segells per als nebots.
Substitució Pronominal:
LI singular (masculí o femení) -li. Compro això a en Joan. Li compro això.
ELS plural (masculí o femení) -els. Pago el rebut a les veïnes. Els pago el rebut.
*** Combinació CD determinat (El, la , les , les ) +CI singular (li)
A) el pronom li es transforma en "hi"
B) i l'ordre s'altera CI+CD ---> CD+ CI.
Dono l'oli al noi- L'hi dono
Dono la caixa al noi-La hi dono.
3.3 El CRV o C PREP.
- Per a identificar-lo, cal fixar-se en el verb per comprovar si demana la preposició.
A: accedir, contribuir, procedir, renunciar, acostumar-se, arriscar-se, exposar-se, dedicar-se...
DE: recordar-se, oblidar-se, adonar-se, riure's...
EN: entossudir-se, tardar, vacil·lar, afanyar-se, pensar...
AMB: avenir-se, adir-se
*Cal
tenir present que les preposicions canvien davant l'infinitiu, només
admet "a" o "de". I que les preposicions cauen davant la conjunció
"que". S'adona (de) que fa tard.
- Substitució pronominal:
En- introduït per la preposició DE.
Em burlo dels amics- Me'n burlo.
Hi- introduït per altres prep. excepte "de".
Accedeixo al càrrec. Hi accedeixo.
3.4 L'ATRIBUT
- S'ajunta a verbs copulatius (ser, estar, semblar, parèixer). El verb només fa d'enllaç entre el subjecte i l'atribut. L'Anna és tímida.
- Es pot reconèixer perquè concorda en gènere i nombre amb el subjecte quan es tracta d'un adjectiu. La carretera és costeruda. A més assenyala una qualitat i si s'elimina el verb, queda un sintagma nominal- La sabata és de pell- La sabata de pell.
- L'atribut es pot introduir amb preposició o sense. El color és pàl·lid. El camió és de gran tonatge.
- Substitució pronominal:
El, la, els, les - substantiu determinat.
Ell és el geni.-Ell l'és.
Ho- substantiu indeterminat.
És arquitecte.- Ho és.
En- per emfasitzar.
Que n'és de ximple.
3.5 EL PREDICATIU
- Complementa alhora al subjecte+verb ( En Quim anava cansat) o al verb+CD (Duu la camisa bruta).
- Es pot reconèixer perquè va amb verbs com "restar, mantenir-se, quedar, parèixer, mostrar-se, tornar-se, esdevenir, posar-se, viure, caminar, dur, caure, morir, trobar...". El trobo trist. I a més concorda amb el subjecte o el CD- Els nois es mantenen tensos.
- Pot introduir-se amb preposició o sense. El prenen per inútil. Corria espantat.
- Substitució pronominal:
En- introduït per la preposició DE.
Em burlo dels amics- Me'n burlo.
Hi- introduït per altres prep. excepte "de".
Accedeixo al càrrec. Hi accedeixo.
3.4 L'ATRIBUT
- S'ajunta a verbs copulatius (ser, estar, semblar, parèixer). El verb només fa d'enllaç entre el subjecte i l'atribut. L'Anna és tímida.
- Es pot reconèixer perquè concorda en gènere i nombre amb el subjecte quan es tracta d'un adjectiu. La carretera és costeruda. A més assenyala una qualitat i si s'elimina el verb, queda un sintagma nominal- La sabata és de pell- La sabata de pell.
- L'atribut es pot introduir amb preposició o sense. El color és pàl·lid. El camió és de gran tonatge.
- Substitució pronominal:
El, la, els, les - substantiu determinat.
Ell és el geni.-Ell l'és.
Ho- substantiu indeterminat.
És arquitecte.- Ho és.
En- per emfasitzar.
Que n'és de ximple.
3.5 EL PREDICATIU
- Complementa alhora al subjecte+verb ( En Quim anava cansat) o al verb+CD (Duu la camisa bruta).
- Es pot reconèixer perquè va amb verbs com "restar, mantenir-se, quedar, parèixer, mostrar-se, tornar-se, esdevenir, posar-se, viure, caminar, dur, caure, morir, trobar...". El trobo trist. I a més concorda amb el subjecte o el CD- Els nois es mantenen tensos.
- Pot introduir-se amb preposició o sense. El prenen per inútil. Corria espantat.
- Estructura: Adj. S'ha tornat impertinent. / Participi. En Xavi s'ha trobat marginat. / S. Prep.
El prenen per idiota.
- Substitució pronominal:
Hi- generalment sempre.
Viu estressada- Hi viu.
En- Amb els verbs "elegir-se, dir-se, fer-se, nomenar" i semblants.
Em dic Josep. Me'n dic.
Amb matís d'intensitat.
Me'n sento tant, de trista!
El prenen per idiota.
- Substitució pronominal:
Hi- generalment sempre.
Viu estressada- Hi viu.
En- Amb els verbs "elegir-se, dir-se, fer-se, nomenar" i semblants.
Em dic Josep. Me'n dic.
Amb matís d'intensitat.
Me'n sento tant, de trista!
3.6 EL COMPLEMENT CIRCUMSTANCIAL
- Afegeix circumstàncies a l'acció verbal (lloc, temps, mode, quantitat, companyia, instrument, direcció, causa, finalitat, condició i concessió).
- Per a reconèixer el tipus cal fer la pregunta adequada: On?-lloc / Quan?-temps/ Com?-mode/ Quant?- quantitat/ Amb qui? Companyia/ Amb què? instrument/ Cap on?- direcció (corria contra direcció)/ A causa de què? causa (No vindré perquè estic ocupat)/ Amb quina finalitat? finalitat (No li diu que marxa a fi que no pateixi)/ A condició de què? condició (Si no feu bé l'examen, no podreu aprovat)/ Malgrat quin obstacle? concessió (Malgrat tots els accidents, l'excursió va ser un èxit).
-S'introdueixen amb o sense preposició (Vaig a Badalona), amb una locució preposicional (No hi anaren a causa de la pluja), amb una conjunció (Hi anirem quan sigui l'hora) i amb una locució conjuntiva (Després que hàgim esmorzat, caminarem).
- Substitució pronominal:
En - CC introduït per la prep DE.
Vinc de París. En vinc.
Hi- CC introduït per una altra prep excepte "de".
Vaig a Barcelona. Hi vaig.
- Afegeix circumstàncies a l'acció verbal (lloc, temps, mode, quantitat, companyia, instrument, direcció, causa, finalitat, condició i concessió).
- Per a reconèixer el tipus cal fer la pregunta adequada: On?-lloc / Quan?-temps/ Com?-mode/ Quant?- quantitat/ Amb qui? Companyia/ Amb què? instrument/ Cap on?- direcció (corria contra direcció)/ A causa de què? causa (No vindré perquè estic ocupat)/ Amb quina finalitat? finalitat (No li diu que marxa a fi que no pateixi)/ A condició de què? condició (Si no feu bé l'examen, no podreu aprovat)/ Malgrat quin obstacle? concessió (Malgrat tots els accidents, l'excursió va ser un èxit).
-S'introdueixen amb o sense preposició (Vaig a Badalona), amb una locució preposicional (No hi anaren a causa de la pluja), amb una conjunció (Hi anirem quan sigui l'hora) i amb una locució conjuntiva (Després que hàgim esmorzat, caminarem).
- Substitució pronominal:
En - CC introduït per la prep DE.
Vinc de París. En vinc.
Hi- CC introduït per una altra prep excepte "de".
Vaig a Barcelona. Hi vaig.
*Els CCMode se substueixen sempre per HI (vagin amb prep "de" o no).
Parla malament- hi parla/ Camina de genolls - Hi camina.
Parla malament- hi parla/ Camina de genolls - Hi camina.
Les següents oracions no cal que les analitzeu totes. Només mireu quins complements del verb o circumstancials hi ha:
- Parlen de l'aniversari
- Regaleu-nos les entrades
- La Laura em pentina
- No conec el fill de la veïna
- Trameteu als corresponsals les notes del mes
- El meu pare és mecànic
- Us porten les flors
- El pare ja s'ha posat bo
- Ahir us va veure
- Es riu dels amics
- Els va comprar jerseis
- Estava molt pàl·lida després de l'operació
- Es dedica a l'esport
- La conserge ens dóna el bon dia
- Es va quedar sord
- Els han comprat
- Preneu-vos un cafè
- Eren tots davant del palau
- Torna'ls els exàmens
- Aquest vestit sembla de seda
- Li va donar el llibre
- Ja s'acostumarà a la nova feina
- Ja són les deu
- Les miro
- Demà jugarem a pilota
- En poc temps s'ha fet famós
- Compra'ls
- Posa les postres a les convidades
EXERCICIS PRONOMS FEBLES
1. Escriu darrere el verb els pronoms que hi ha davant:
Jo li vaig telefonar
Tu el vas mirar
Ell ens va cridar
Ella les va comprar
Nosaltres la vàrem cantar
Vosaltres els vàreu veure
Ell us va escoltar
Elles et van explicar
Jo li vaig escriure
Tu els vas trobar
Ell el va treure
Ell hi va anar
Nosaltres us vàrem veure
Vosaltres ho vàreu dir
Ells es van perdre
Elles us van mirar
2. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Tots van davant el verb:
La mare fa el dinar
Ara rentarem la moto
Na Maria té feina
Llegirà els contes
Comentes allò
Teníem set
Visitarem pobles
Amagaran les claus
Aprofitava el temps
Passejarà pel jardí
Comprava el llibre
Atrapava rates
Netejarem els carrers
Viuen en un casull
Menjava pastissos
Comprèn les lliçons
Explicaré això
Són a Peguera
3. Subtitueix la part en negreta pel pronom feble que hi pertoqui. Has de tenir en compte que acompanyen verbs en imperatiu:
Mira això
Mireu allò
Fes el còmic
Feu el mural
Explica el poema
Mirem el diari
Agafa els pinzells
Compreu els pollastres
Mossega les pomes
Ves a Maó
Puja a la muntanya
Tasta la tortada
Penja els quadres
Llegiu rondalles
Explica acudits
Prepara el sopar
Conta el que t’ha passat
Aprèn les cançons
4. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Col·loca el pronom davant i darrere el verb, seguint l’exemple: Va llegir llibres: En va llegir – Va llegir-ne
Va repartir els contes
Va demanar allò
Va fullejar les lliçons
Va dirigir la coral
Va mirar el paisatge
Va fer pa
Va estudiar a la biblioteca
Va caure per les escales
Va veure el president
Va creure les recomanacions
Va moure la carpeta
Vaig creure allò
Va perdre diners
Va perdre els papers
5. Tots els sintagmes ennegrits són CD. Substituïu-los.
Na Marta col·loca les pomes al calaix.
Estrenen aquella pel·lícula que tant t’agrada.
Tinc molta fruita per berenar.
Va confessar que havia mort set persones.
Durà l’equip a la primera divisió.
Caçaven papallones pel sementer.
Aconseguí una càmera de fotos amb els punts acumulats.
L’apotecari va vendre tots els medicaments.
Analitzarem això.
6. Tots els sintagmes ennegrits són CI. Substituïu-los.
Cridà fort a la seva filla perquè estava molt esverat.
Telefonareu als vostres pares?
Han fotut una pallissa al meu veí.
Envia el missatge als espectadors ara mateix!
La festa d’inauguració ha agradat a tots els convidats.
Tastar aquelles exquisideses plagué realment a en Josep.
7. Tots els sintagmes ennegrits són CC i CRV. Substituïu-los.
Renunciarà a tots els seus béns.
Hem arribat a casa a la mala hora.
Ve de cal metge sense recepta.
En Miquel caminava amb una mossa desconeguda.
Els quissons jeuen dins la senalla.
T’adones del que has fet?
Tens la documentació al despatx?
Ens hem oblidat de les postres!
El visitant estigué interessat en tots els quadres.
8. Ara és el torn dels atributs i els predicatius.
La mainadera es ventava desesperada al balcó del casalot.
En Quico semblava una fera salvatge.
Estan baldats de tanta feina.
Caminava mig perdut pel passadís de l’hospital.
El grupet de la dreta són les infermeres del teu pare.
Vares arribar a casa regirat per la situació.
Les ocells volen baixos avui vespre.
9. Digues quin tipus de complement és i substitueix-lo pel pronom feble corresponent:
Escriu la redacció al mestre
Explicava contes als nins
Renta la cara a n’Aina
En Joan només té un bolígraf
La pagesa collia fruita.
El torrent davalla ple.
Escriu a la teva mare
Escriu la postal
La cuinera feia pollastre rostit
Anàrem a la plaça
Érem al cinema
Veníem de Barcelona
Ningú no renunciava al premi final
Va bé acostumar-se a fer esport
Només parlen de futbol
Pensa a donar menjar als animals
Ets massa gelós per ser només el seu company.
Es dediquen a la venda de llibres vells
No sap jugar a cartes
Es recorda de l’excursió
No han pagat la mesada a les treballadores.
Parlen de nosaltres
Pensem en totes les coses
Aquell infant du tacat el pitet,
Tots vàrem renunciar a la festa de fi de curs
Telefonem a tots els ciutadans!
Aquella dona sembla la Mare de Déu.
No sé si m’arriscaré a passar
Sempre s’oblida dels problemes
1. Substitueix els CD i CI d’aquestes oracions pels pronoms febles adequats:
Varen explicar allò a la mare
Va dir als convidats que no hi arribassin tard
Pregunta als que esperen per què fan tant de renou
Varen dir al director que en Pere encara no hi era
Explicarem tot el que ha passat a les autoritats
Va demanar als assistents que no fumessin
2. Substitueix els complements subratllats per la combinació de pronoms adequada col·locant-los davant i darrere el verb. Fitxa’t en l’exemple:
La mestra va demanar el treball als nens: La mestra els el va demanar – La mestra va demanar-los-el
Dóna albergínies a tots
Dóna les albergínies a tots
Explica contes als cosins
Posa els jerseis als nens
Torna la carpeta a les mestres
Explica allò a en Joan
Amaga l’arròs als excursionistes
Va repartir caramels als nens
Vaig manllevar aquest disc als meus amics
Explica el que hem dit als avis
Penja l’abric dins l’armari
Compra els caramels a la botiga
En Jaume va fer un obsequi als seus pares.
3. Substitueix els següents complements per la combinació de pronoms adequada. Fes-ho de les dues maneres sempre que sigui possible:
Hem solucionat el problema a en Joan
Nosaltres vàrem donar els llibres a na Maria
Avui duré el regal al meu amic
Avui horabaixa tornarem les sabates al sabater
N’Alexandre llegeix contes a na Lluïsa
Després comprarem la farina a la mare
Explicaré el problema al meu company
Deixaré la pilota a en Toni
Demà duré les entrades al meu amic
He comprat taronges a en Jaume
Regalaré un llibre a na Joana
Explicarem els problemes a l’alumne
4. Corregeix les faltes que trobis a aquestes frases:
Volia veure-ls. Llegeix-els, aquests poemes. Portem-el a casa. Duguem-els-ho a casa. Acostuma’t-hi. Dóna’li records. Fesho aviat. Me’n ha comprat tres. No l’utilitzaven bé, l’eina. Talla’m-els curts, els cabells. Dóna-me-ho tot. Què m’en dius? Ja t’en sortiràs. No’t moguis. Deixam fer. Si ens deixa el martell, els hi tornarem de tot d’una. Aquelles al·lotes deuen trobar estrany que no els hi presentem els nostres amics. L’aigua els hi arriba als genolls. Si et demanen el cotxe, deixa’ls hi. Puc donar-lis un bon consell. Jo també vaig a demanar-los-hi diners.
1. Substitueix tots dos complements alhora:
a) Aquest individu ha pres la cartera al passatger del bigoti.
b) Hem encarregat les postres a la Neus.
e) Ha cedit la paraula al sots-secretari.
c) He venut la brusa a la Griselda.
d) Aviat retornaran el material a la Lluísa.
e) Han apujat el sou al Sergi.
2.Relaciona amb fletxes:
a) Li paga els llibres. 1) L'hi paga.
b) Li paga les factures. 2) La hi paga.
c) Li paga deutes. 3) Els hi paga.
d) Li paga la manutenció. 4) Les hi paga.
e) Li paga allò. 5) Li'n paga (o N'hi paga).
f) Li paga els estudis. 6) Li ho paga.
g) Li paga el mobiliario
h) Li paga els cursets.
i) Li paga això.
i) Li paga el lloguer.
3. Substitueix els dos complements:
a) Donaré la llauna al Pep
b) Donaré la llauna a la Pepa.
e) Donaré les llaunes al Pep
c) Donaré les llaunes a la Pepa.
d) He deixat el tornavís a la Maria.
e) He deixat el tornavís al Marià,
f) He deixat les tenalles a la Júlia.
g) He deixat les tenalles al Julià.
4. Substitueix els dos complements:
a) Demà mateix tornarem això a la Lucrècia.
b) Venim per demanar la cassola grossa a la mare
e) Donava caramels al seu nét.
c) A vostè l'aprecia molt. Ja veurà com li facilitarà informacions molt valuoses.
d) Ha canviat els bolquers a la criatura.
e) Li han esclafat la pilota de ping-pong,
f) Hem sol·licitat els horaris a l'empleat de la taquilla.
g) Mai no demanava diners al seu pare.
5. Omple els buits amb la combinació adient (sempre dos pronoms).
Model.• • No sabien quina mena de substàncies eren aquelles i van demanar a un farmacèutic
que els les analitzés.
a) Si necessiten tela, d'aquí a un parell de dies .....................podrem servir un quilòmetre,
si cal.
b) Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ........................ preguntarem.
c) Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que ........................... tornaré tan aviat
com pugui.
d) Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, .................... quan no en duen emboliquem amb un paper molt higiènic.
e) Van demanar a l'empleat de I'agéncia de viatges l'adreca de l'hotel, pero no ................................
va saber trobar.
f) Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix.................................... de seguida, que ja
ronquen els budells ...
g) Aquests informes són per als arquitectes: fes _______________arribar tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
6. Reescriu les frases substituint per un pronom cada element repetit.
Model: • Sense voler, he trepitjat el peu a la Paula, però no he fet mal a la Paula. _ ... però no li
he fet mal .
a) No crec que la Bet vulgui fer la volta al món en globus amb nosaltres. De tota manera, ja
preguntaré a la Bet si vol fer la volta al món en globus amb nosaltres.
b) Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica l'accident a la seva dona amb molt de
tacte.
c) L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però
aquest no va voler revelar a I'Isidre com havia partit la noia.
d) La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a
última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà una de les dues coses.
e) La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula
KK, però aquest es resistia a enretirar-li l'Eivissa negre matrícula KK.
f) És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor
que aquesta nit ens hem trobat, que no malpensés ...
g) L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé
a l'amo els seus camps.
h) He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors
a la Margarida.
7.Completa:
a) Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir ___ , que té
tard.
b) Aquesta llimonada és per a la Roser: porta _______ .
e) Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta _______ ara mateix.
d) A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de
donar _______ .
e) Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, pero no va comentar _______ .
f) Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més:
lloga _______ .
g) La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no _______
gires tu?
h) La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè
______ guardés.
8. Evita les repeticions fent ús d'una combinació de CD + CI.
Models:
• El client ha demanat al notari les escriptures del pis i aquest ha donat les escriptures
del pis al client.
_ ... i aquest les hi ha donades (donat).
a) Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, he ensenyat els nostres peixos a en Rafel.
b) El presoner conservava la pipa entre les mans mentre lligaven les mans al presoner.
c) Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar la raó al fiscal.
d) En Gerard ens va fer una mala passada, pero ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar l'orella dreta a en Gerard tot dient-li que no hi tornés més ...
e) L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar els dos llits plegables a l'Olga.
f) El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta estrenyé la mà al conseller efusivament.
g) L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar la cua al quisso.
h) En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i ha tirat els rocs a l'equip rival.
i)Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i he deixat la maleta a en Ricard.
9. Reconstrueix les combinacions
Model: •A l'Hortènsia se li ha gangrenat una cama i no sé pas si la hi salvaran.
-(...)si salvaran la cama a l'Hortènsia.
a) Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no l'hi he pagat.
b) L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, la hi fes
e) El soldat es va desfer en excuses, pero el sergent no les hi va acceptar.
c) A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món,
bé de preu que l'hi oferissin.
d) La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i la hi ha deixada.
e) Tot i que el metge havia promés a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre-l'hi.
COMBINACIÓ DE PRONOMS
4. Torna a escriure aquestes frases i substitueix els complements subratllats pels pronoms febles corresponents. Tingues en compte que sempre es tracta de combinacions de pronoms amb funció de CI + CD
a) Si vols demanar el llibre a la Rosa, jo ja no te'l dono.
b) La Maria ha demanat els bombons a la seva amiga.
c) El Manel ha regalat l'ordinador a el Miquel.
d) No ha reservat la pista de tennis al Lluís
e) No vull explicar al Josep les meves dèries
f) Vaig enviar el paquet al meu amic Esteve.
g) El delegat pretenia explicar als mestres què havia passat
h) Em va ordenar: "Dóna el regal als xiquets!"
i) Porta els resultats a les teves alumnes.
j) Si vols que et deixi mil euros, hauràs de tornar-me mil cinc-cents euros.
k) No penso dir el resultat de les proves a la Maria i a tu.
l) Cada nit l'Assumpta llegeix al seu fill el conte que li regalares
m) Vicent va donar això als seus fills
n) El Miquel et volia desbaratar totes les propostes
o) El meu company em regalà una camisa vermella
p) El Joan ens porta la declaració d'hisenda
q) No volia tornar-nos els diners.
r) He regalat tres vestits a unes amigues.
s) Podríem deixar els nostres apunts a en Joan.
t) L'equip local va arribar a guanyar el partit als visitants
u) Conta un conte als xiquets, si us plau.
v) No ha volgut comprar les entrades a vosaltres.
w) El Joan ha fet la casa per a ell
SOLUCIÓ
EXERCICIS (SOLUCIÓ AL FINAL DE LA PÀG.)
Les següents oracions no cal que les analitzeu totes. Només mireu quins complements del verb o circumstancials hi ha:
- Parlen de l'aniversari CRV en parlen
- Regaleu-nos les entrades. CI + CD. Regaleu- nos-les.
- La Laura em pentina. CD
- No conec el fill de la veïna CD No el conec.
- Trameteu als corresponsals les notes del mes CI+CD Trameteu-los-les.
- El meu pare és mecànic. Atribut. El meu pare ho és.
- Us porten les flors. CI+CD.Us les porten.
- El pare ja s'ha posat bo. Predicatiu. El pare ja s'hi ha posat.
- Ahir us va veure. CCT + CD. Us hi va veure.
- Es riu dels amics. CRV Se'n riu.
- Els va comprar jerseis. CI+CD. Els en va comprar.
- Estava molt pàl·lida després de l'operació. Atribut. Ho estava.
- Es dedica a l'esport CRV S'hi dedica.
- La conserge ens dóna el bon dia CD La conserge ens el dóna.
- Es va quedar sord. Predicatiu. S'hi va quedar.
- Els han comprat. CD.
- Preneu-vos un cafè. CI+CD Preneu-vos-en un.
- Eren tots davant del palau. CCLL. Hi eren tots.
- Torna'ls els exàmens. CI+CD. Torna'ls-els.
- Aquest vestit sembla de seda. Atribut. Aquest vestit ho sembla.
- Li va donar el llibre. CI+CD. L'hi va donar.
- Ja s'acostumarà a la nova feina. CRV Ja s'hi acostumarà.
- Ja són les deu. Atribut. Ja les són.
- Les miro. CD
- Demà jugarem a pilota. CRV. Demà hi jugarem.
- En poc temps s'ha fet famós. Predicatiu. En poc temps se n'ha fet.
- Compra'ls. CD
- Posa les postres a les convidades CD+CI. Posa'ls-les.
EXERCICIS PRONOMS FEBLES
1. Escriu darrere el verb els pronoms que hi ha davant:
Jo li vaig telefonar. Jo vaig telefonar-li.
Tu el vas mirar. Tu vas mirar-lo.
Ell ens va cridar. Ells va cridar-nos.
Ella les va comprar. Ella va comprar-les.
Nosaltres la vàrem cantar. Nosaltres vàrem cantar-la.
Vosaltres els vàreu veure. Vosaltres vàreu veure'ls.
Ell us va escoltar. Ell va escoltar-vos.
Elles et van explicar. Elles vnn explicar-te.
Jo li vaig escriure. Jo vaig escriure-li.
Tu els vas trobar. Tu vas trobar-los.
Ell el va treure. Ell va treure'l.
Ell hi va anar. Ell va anar-hi.
Nosaltres us vàrem veure. Nosaltres vàrem veure-us.
Vosaltres ho vàreu dir. Vosaltres vàreu dir-ho.
Ells es van perdre. Ells van perdre's.
Elles us van mirar. Elles van mirar-vos.
2. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Tots van davant el verb:
La mare fa el dinar. CD det. La mare el fa.
Ara rentarem la moto CD det. Ara la rentarem.
Na Maria té feina CD indet. Na Maria en té.
Llegirà els contes. CD det. Els llegirà.
Comentes allò. CD neutre. Ho comentes.
Teníem set. CD indet En teníem.
Visitarem pobles. CD indet. En visitarem.
Amagaran les claus. CD det. Les amagaran.
Aprofitava el temps. CD det. L'aprofitava.
Passejarà pel jardí. CCLL Hi passejarà.
Comprava el llibre. CD det. El comprava.
Atrapava rates. CD indet N'atrapava.
Netejarem els carrers CD det Els netejarem.
Viuen en un casull CCLL Hi viuen.
Menjava pastissos CD indet En menjava.
Comprèn les lliçons. CD det Les comprèn.
Explicaré això. CD neutre. Ho explicaré.
Són a Peguera CCLL Hi són.
Les següents oracions no cal que les analitzeu totes. Només mireu quins complements del verb o circumstancials hi ha:
- Parlen de l'aniversari CRV en parlen
- Regaleu-nos les entrades. CI + CD. Regaleu- nos-les.
- La Laura em pentina. CD
- No conec el fill de la veïna CD No el conec.
- Trameteu als corresponsals les notes del mes CI+CD Trameteu-los-les.
- El meu pare és mecànic. Atribut. El meu pare ho és.
- Us porten les flors. CI+CD.Us les porten.
- El pare ja s'ha posat bo. Predicatiu. El pare ja s'hi ha posat.
- Ahir us va veure. CCT + CD. Us hi va veure.
- Es riu dels amics. CRV Se'n riu.
- Els va comprar jerseis. CI+CD. Els en va comprar.
- Estava molt pàl·lida després de l'operació. Atribut. Ho estava.
- Es dedica a l'esport CRV S'hi dedica.
- La conserge ens dóna el bon dia CD La conserge ens el dóna.
- Es va quedar sord. Predicatiu. S'hi va quedar.
- Els han comprat. CD.
- Preneu-vos un cafè. CI+CD Preneu-vos-en un.
- Eren tots davant del palau. CCLL. Hi eren tots.
- Torna'ls els exàmens. CI+CD. Torna'ls-els.
- Aquest vestit sembla de seda. Atribut. Aquest vestit ho sembla.
- Li va donar el llibre. CI+CD. L'hi va donar.
- Ja s'acostumarà a la nova feina. CRV Ja s'hi acostumarà.
- Ja són les deu. Atribut. Ja les són.
- Les miro. CD
- Demà jugarem a pilota. CRV. Demà hi jugarem.
- En poc temps s'ha fet famós. Predicatiu. En poc temps se n'ha fet.
- Compra'ls. CD
- Posa les postres a les convidades CD+CI. Posa'ls-les.
EXERCICIS PRONOMS FEBLES
1. Escriu darrere el verb els pronoms que hi ha davant:
Jo li vaig telefonar. Jo vaig telefonar-li.
Tu el vas mirar. Tu vas mirar-lo.
Ell ens va cridar. Ells va cridar-nos.
Ella les va comprar. Ella va comprar-les.
Nosaltres la vàrem cantar. Nosaltres vàrem cantar-la.
Vosaltres els vàreu veure. Vosaltres vàreu veure'ls.
Ell us va escoltar. Ell va escoltar-vos.
Elles et van explicar. Elles vnn explicar-te.
Jo li vaig escriure. Jo vaig escriure-li.
Tu els vas trobar. Tu vas trobar-los.
Ell el va treure. Ell va treure'l.
Ell hi va anar. Ell va anar-hi.
Nosaltres us vàrem veure. Nosaltres vàrem veure-us.
Vosaltres ho vàreu dir. Vosaltres vàreu dir-ho.
Ells es van perdre. Ells van perdre's.
Elles us van mirar. Elles van mirar-vos.
2. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Tots van davant el verb:
La mare fa el dinar. CD det. La mare el fa.
Ara rentarem la moto CD det. Ara la rentarem.
Na Maria té feina CD indet. Na Maria en té.
Llegirà els contes. CD det. Els llegirà.
Comentes allò. CD neutre. Ho comentes.
Teníem set. CD indet En teníem.
Visitarem pobles. CD indet. En visitarem.
Amagaran les claus. CD det. Les amagaran.
Aprofitava el temps. CD det. L'aprofitava.
Passejarà pel jardí. CCLL Hi passejarà.
Comprava el llibre. CD det. El comprava.
Atrapava rates. CD indet N'atrapava.
Netejarem els carrers CD det Els netejarem.
Viuen en un casull CCLL Hi viuen.
Menjava pastissos CD indet En menjava.
Comprèn les lliçons. CD det Les comprèn.
Explicaré això. CD neutre. Ho explicaré.
Són a Peguera CCLL Hi són.
3. Subtitueix la part en negreta pel pronom feble que hi pertoqui. Has de tenir en compte que acompanyen verbs en imperatiu (per tant, els pronoms han d'anar darrere del verb:
Mira això CD neutre Mira-ho.
Mireu allò. CD neutre. Mireu-ho.
Fes el còmic. CD det.. Fes-lo.
Feu el mural CD det. Feu-lo.
Explica el poema. CD det. Explica'l.
Mirem el diari CD det. Mirem-lo.
Agafa els pinzells CD det. Agafa'ls.
Compreu els pollastres. Compreu-los.
Mossega les pomes. CD det. Mossega-les.
Ves a Maó CCLL Ves-hi.
Puja a la muntanya CCLL Puja-hi.
Tasta la tortada CD det. Tasta-la.
Penja els quadres. CD det. Penja'ls.
Llegiu rondalles. CD indet. Llegiu-ne.
Explica acudits. CD indet. Explica'n.
Prepara el sopar CD det. Prepara'l.
Conta el que t’ha passat CD neutre frase. Conta-ho.
Aprèn les cançons Cd det. Aprèn-les.
4. Substitueix la part en negreta pel pronom feble corresponent. Col·loca el pronom davant i darrere el verb, seguint l’exemple: Va llegir llibres: En va llegir – Va llegir-ne
Va repartir els contes CD det. Els va repartir. Va repartir-los.
Va demanar allò CD neutre. Ho va demanar. Va demanar-ho.
Va fullejar les lliçons Cd det. Les va fullejar. Va fullejar-les.
Va dirigir la coral CD det. La va dirigir. Va dirigir-la.
Va mirar el paisatge. CD det. El va mirar. Va mirar-lo.
Va fer pa. CD indet. En va fer. Va fer-ne.
Va estudiar a la biblioteca. CCLL. Hi va estudiar. Va estudiar-hi.
Va caure per les escales. CLL. Hi va caure. Va caure-hi.
Va veure el president. CD det. El va veure. Va veure'l.
Va creure les recomanacions. CD det. Les va creure. Va creure-les.
Va moure la carpeta. CD det. La va moure. Va moure-la.
Vaig creure allò. CD neutre. Ho vaig creure. Vaig creure-ho.
Va perdre diners. CD indet. En va perdre. Va perdre'n.
Va perdre els papers. CD det. Els va perdre. Va perdre'ls.
5. Tots els sintagmes ennegrits són CD. Substituïu-los.
Na Marta col·loca les pomes al calaix. CD det. Na Marta les col·loca al calaix.
Estrenen aquella pel·lícula que tant t’agrada. CD det. L'estenen.
Tinc molta fruita per berenar. CD indet. En tinc molta per berenar.
Va confessar que havia mort set persones. CD neutre oració. Ho va confessar.
Durà l’equip a la primera divisió. CD det. El durà a la primera divisió.
Caçaven papallones pel sementer. CD indet. En caçaven pel sementer.
Aconseguí una càmera de fotos amb els punts acumulats. CD indet. N'aconseguí una amb els punts acumulats.
L’apotecari va vendre tots els medicaments. CD det. L'apotecari els va vendre tots.
Analitzarem això. Cd neutre. Ho analitzarem.
6. Tots els sintagmes ennegrits són CI. Substituïu-los.
Cridà fort a la seva filla perquè estava molt esverat. Li cridà fort perquè estava molt esverat.
Telefonareu als vostres pares? Els telefonareu?
Han fotut una pallissa al meu veí. Li han fotut una pallissa.
Envia el missatge als espectadors ara mateix! Envia'ls el missatge ara mateix!
La festa d’inauguració ha agradat a tots els convidats. La festa d'inauguració els ha agradat.
Tastar aquelles exquisideses plagué realment a en Josep. Tastar aquelles exquisideses li plagué realment.
7. Tots els sintagmes ennegrits són CC i CRV. Substituïu-los.
Renunciarà a tots els seus béns. CRV Hi renunciarà.
Hem arribat a casa a la mala hora. CCLL. Hi hem arribat a la mala hora.
Ve de cal metge sense recepta. CCLL. En ve.
En Miquel caminava amb una mossa desconeguda. CC companyia. En Miquel hi caminava.
Els quissons jeuen dins la senalla. CCLL Els quissons hi jeuen.
T’adones del que has fet? CRV Te n'adones.
Tens la documentació al despatx? CCLL. Hi tens la documentació.
Ens hem oblidat de les postres! CRV. Ens n'hem oblidat.
El visitant estigué interessat en tots els quadres. CRV El visitant hi estigué interessat.
8. Ara és el torn dels atributs i els predicatius.
La mainadera es ventava desesperada al balcó del casalot. Predicatiu. La mainadera s'hi ventava al balcó del casalot.
En Quico semblava una fera salvatge. Atribut indet. En Quico ho semblava.
Estan baldats de tanta feina. Predicatiu. Hi estan de tanta feina.
Caminava mig perdut pel passadís de l’hospital. Predicatiu. Hi caminava pel passadís de l'hospital.
El grupet de la dreta són les infermeres del teu pare. Atribut det. El grupet de la dreta les són.
Vares arribar a casa regirat per la situació. Predicatiu. Hi vares arribar a casa
Els ocells volen baixos avui vespre. Predicatiu. Els ocells hi volen avui vespre.
9. Digues quin tipus de complement és i substitueix-lo pel pronom feble corresponent:
Escriu la redacció al mestre CD det+ CI. Escriu-l'hi.
Explicava contes als nins CD indet + CI. Els n'explicava.
Renta la cara a n’Aina CD det + CI. Renta-l'hi.
En Joan només té un bolígraf. CD indet. En Joan només en té un.
La pagesa collia fruita. CD indet. La pagesa en collia.
El torrent davalla ple. Predicatiu. El torrent hi davalla.
Escriu a la teva mare CI. Escriu-li.
Escriu la postal. CD det. L'escriu.
La cuinera feia pollastre rostit. CD indet. La cuinera en feia.
Anàrem a la plaça. CCLL. Hi anàrem.
Érem al cinema. CCLL. Hi érem.
Veníem de Barcelona. CCLL prep de. En venim.
Ningú no renunciava al premi final. CRV. Ningú no hi renunciava.
Va bé acostumar-se a fer esport. CRV. Va bé acostumar-s'hi.
Només parlen de futbol CRV prep de. Només en parlen.
Pensa a donar menjar als animals. CRV. Pensa-hi.
Ets massa gelós per ser només el seu company. Atribut indet. Ho ets per ser només el seu company.
Es dediquen a la venda de llibres vells CRV. S'hi dediquen.
No sap jugar a cartes CD oració. No ho sap.
Es recorda de l’excursió CRV prep de. Se'n recorda.
No han pagat la mesada a les treballadores. CD det + CI No els l'han pagat.
Parlen de nosaltres. CRV prep de. En parlen.
Pensem en totes les coses. CRV Hi pensem.
Aquell infant du tacat el pitet. Predicatiu. Aquell infant hi du el pitet.
Tots vàrem renunciar a la festa de fi de curs. CRV. Tots hi vàrem renunciar.
Telefonem a tots els ciutadans! CI Els telefonem.
Aquella dona sembla la Mare de Déu. Atribut det. Aquella dona la sembla.
No sé si m’arriscaré a passar. CRV. No sé si m'hi arriscaré.
Sempre s’oblida dels problemes CRV prep de. Sempre se n'oblida.
1. Substitueix els CD i CI d’aquestes oracions pels pronoms febles adequats:
Varen explicar allò a la mare. CD neutre+ CI. Li ho varen explicar.
Va dir als convidats que no hi arribassin tard CI+ CD neutre oració. Els ho va dir.
Pregunta als que esperen per què fan tant de renou CI + CD neutre oració Els ho pregunta. Pregunta'ls-ho.
Varen dir al director que en Pere encara no hi era CI+CD neutre oració. Li ho varen dir.
Explicarem tot el que ha passat a les autoritats. CD neutre oració+CI. Els ho explicarem.
Va demanar als assistents que no fumessin CI+CD neutre oració. Va demanar-los-ho.
2. Substitueix els complements subratllats per la combinació de pronoms adequada col·locant-los davant i darrere el verb. Fitxa’t en l’exemple:
La mestra va demanar el treball als nens: La mestra els el va demanar – La mestra va demanar-los-el
Dóna albergínies a tots Els en dóna. Dóna'ls-en.
Dóna les albergínies a tots. Els les dóna. Dóna'ls-les.
Explica contes als cosins Els n'explica. Explica'ls-en.
Posa els jerseis als nens. Els els posa. Posa'ls-els.
Torna la carpeta a les mestres Els la torna. Torna'ls-la.
Explica allò a en Joan. Li n'explica. Explica-li'n.
Amaga l’arròs als excursionistes. Els l'amaga. Amaga'ls-la.
Va repartir caramels als nens Els en va repartir. Va repartir-los-en.
Vaig manllevar aquest disc als meus amics. Els el vaig manllevar. Vaig manllevar-los-els.
Explica el que hem dit als avis Els ho explica. Explica'ls-ho.
Penja l’abric dins l’armari L'hi penja. Penja-l'hi.
Compra els caramels a la botiga Els compra a la botiga. Compra'ls a la botiga.
En Jaume va fer un obsequi als seus pares. En Jaume els en va fer un. En Jaume va fer-los-en un.
3. Substitueix els següents complements per la combinació de pronoms adequada. Fes-ho de les dues maneres sempre que sigui possible:
Hem solucionat el problema a en Joan CD det+ CI sg. L'hi hem solucionat.
Nosaltres vàrem donar els llibres a na Maria CD det + CI sg. Nosaltres els hi vàrem donar.
Avui duré el regal al meu amic Cd det+ CI sg. Avui l'hi duré.
Avui horabaixa tornarem les sabates al sabater CD det + CI sg. Avui horabaixa les hi tornarem.
N’Alexandre llegeix contes a na Lluïsa CD indet + CI sg. N'alexandre li'n llegeix. (registre informal n'hi).
Després comprarem la farina a la mare. CD det+ CI sg. Després la hi comprarem.
Explicaré el problema al meu company CD det+ CI sg. L'hi explicaré.
Deixaré la pilota a en Toni CD det+ CI sg. La hi deixaré.
Demà duré les entrades al meu amic CD det+ CI sg. Demà les hi duré.
He comprat taronges a en Jaume. CD indet+ CI sg. Li n'he comprat. (registre informal n'hi).
Regalaré un llibre a na Joana CD indet+ CI sg. Li'n regalaré un. (registre informal n'hi).
Explicarem els problemes a l’alumne. CD det+ CI sg. Els hi explicarem.
4. Corregeix les faltes que trobis a aquestes frases:
Volia veure-ls. Llegeix-els, aquests poemes. Portem-el a casa. Duguem-els-ho a casa. Acostuma’t-hi. Dóna’li records. Fesho aviat. Me’n ha comprat tres. No l’utilitzaven bé, l’eina. Talla’m-els curts, els cabells. Dóna-me-ho tot. Què m’en dius? Ja t’en sortiràs. No’t moguis. Deixam fer. Si ens deixa el martell, els hi tornarem tot d’una. Aquelles al·lotes deuen trobar estrany que no els hi presentem els nostres amics. L’aigua els hi arriba als genolls. Si et demanen el cotxe, deixa’ls hi. Puc donar-lis un bon consell. Jo també vaig a demanar-los-hi diners.
Volia veure'ls. Llegeix-los, aquests poemes. Porta-me'l a casa. Duguem-los-ho a casa. Acostuma't-hi. Dóna-li records. Fes-ho aviat. Me n'ha comprat tres. No la utilitzaven bé, l’eina. Talla-me'ls curts, els cabells. Dóna-m'ho tot. Què me'n dius? Ja te'n sortiràs. No et moguis. Deixa'm fer. Si ens deixa el martell, els el tornarem tot d’una. Aquelles al·lotes deuen trobar estrany que no els presentem els nostres amics. L’aigua els arriba als genolls. Si et demanen el cotxe, deixa’ls-el. Puc donar-los un bon consell. Jo també vaig a demanar-los diners.
Hola esforçadíssims alumnes!
Bé, anem per feina! Ens fa falta una mica de pràctica de substitució de pronoms febles de CD+CI. Tot solucionat amb aquests exercicis.
1. Substitueix tots dos complements alhora:
Bé, anem per feina! Ens fa falta una mica de pràctica de substitució de pronoms febles de CD+CI. Tot solucionat amb aquests exercicis.
1. Substitueix tots dos complements alhora:
a) Aquest individu ha pres la cartera al passatger del bigoti.
b) Hem encarregat les postres a la Neus.
c) Ha cedit la paraula al sots-secretari.
d) He venut la brusa a la Griselda.
e) Aviat retornaran el material a la Lluísa.
f) Han apujat el sou al Sergi.
b) Hem encarregat les postres a la Neus.
c) Ha cedit la paraula al sots-secretari.
d) He venut la brusa a la Griselda.
e) Aviat retornaran el material a la Lluísa.
f) Han apujat el sou al Sergi.
Solucions
a) Aquest individu ha pres la cartera (CD det- la) al passatger del bigoti (CI sg li).
Aquest individu la hi ha pres.
b) Hem encarregat les postres (CD det- les) a la Neus (CI sg- li) Les hi hem encarregades
c) Ha cedit la paraula (CD det -la) al sots-secretari (CI sg-li). La hi ha cedida
f) Han apujat el sou (CD det- el) al Sergi (CI sg li). L'hi han apujat
RECORDEU: CD determinat (el, la , les, les) + CI Sg li --->
1) Es canvia l'ordre dels pronoms a CD+ CI
2) El CI "li" passa a ser "hi"
2.Relaciona amb fletxes:1) L'hi paga. 2) La hi paga.3) Els hi paga.4) Les hi paga.5) Li'n paga (o N'hi paga). 6) Li ho paga.
a) Li paga els llibres. CI sg-li+ CD det- els 3) Els hi paga.
b) Li paga les factures. CI sg-li+ CD det-les 4) Les hi paga.
c) Li paga deutes. CI sg-li+ CD indet- en 5) Li'n paga.
d) Li paga la manutenció. CI sg-li+ CD det-la 2) La hi paga.
e) Li paga allò. CI sg-li+ CD neutre-ho 6) Li ho paga.
f) Li paga els estudis. CI sg-li+ CD det-els 3) Els hi paga.
g) Li paga el mobiliario CI sg-li+ CD det-el 1) L'hi paga.
h) Li paga els cursets. CI sg-li+ CD det-els 3)Els hi paga
i) Li paga això. CI sg-li+ CD neutre-ho 6)Li ho paga
j) Li paga el lloguer. CI sg-li+ CD det-el 1)L'hi paga
3. Substitueix els dos complements:
a) Donaré la llauna al Pep.CD det-la + CI sg-li La hi donaré
b) Donaré la llauna a la Pepa. CD det-la + CI sg-li La hi donaré
c) Donaré les llaunes al Pep. CD det-les + CI sg-li Les hi donaré
d) Donaré les llaunes a la Pepa. CD det-les + CI sg-li Les hi donaré
e) He deixat el tornavís a la Maria.CD det-el + CI sg-li L'hi he deixat
f) He deixat el tornavís al Marià. CD det-el + CI sg-li L'hi he deixat
g) He deixat les tenalles a la Júlia. CD det-les + CI sg-li Les hi he deixdes
h) He deixat les tenalles al Julià.CD det-les + CI sg-li Les hi he deixades
4. Substitueix els dos complements:
a) Demà mateix tornarem això a la Lucrècia.
b) Venim per demanar la cassola grossa a la mare
e) Donava caramels al seu nét.
c) A vostè l'aprecia moIt. Ja veurà com li facilitarà informacions molt valuoses.
d) Ha canviat els bolquers a la criatura.
e) Li han esclafat la pilota de ping-pong,
f) Hem sol·licitat els horaris a l'empleat de la taquilla.
g) Mai no demanava diners al seu pare.
a) Demà mateix tornarem això (CD neutre-ho) a la Lucrècia (CI sg-li).
Demà mateix li ho tornarem.
b) Venim per demanar la cassola grossa (CD det-la) a la mare (CI Sg li)
Venim per demanar-la-hi.
e) Donava caramels (CD indetermiat-en) al seu nét (CI Sg-li)
Li'n donava
c) A vostè l'aprecia moIt. Ja veurà com li (CI sg-li) facilitarà informacions molt valuoses (CD indeterminat- en).
Ja veurà com li'n facilitarà.
d) Ha canviat els bolquers (CD det- els) a la criatura (CI sg-li) Els hi ha canviat
e) Li (CI sg-li) han esclafat la pilota de ping-pong (CD det-la).La hi han esclafada.
f) Hem sol·licitat els horaris (CD det- els) a l'empleat de la taquilla (CI sg-li).
Els hi hem sol·licitat.
g) Mai no demanava diners (CD indeterminat-en) al seu pare (CI sg-li).
Mai no li'n demanava.
5. Omple els buits amb la combinació adient (sempre dos pronoms).Model.• • No sabien quina mena de substàncies eren aquelles i van demanar a un farmacèutic
que els les analitzés.
a)Si necessiten tela, d'aquí un parell de dies _________ podrem servir un quilòmetre, si cal
Si necessiten tela, d'aquí un parell de dies podrem servir(a ells- CI pl-els)un quilòmetre (de tela CD indet- en), si cal.
Si necessiten tela, d'aquí un parell de dies els en podrem servir un quilòmetre, si cal.
b) Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ___________ preguntarem
Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ___________ preguntarem (quant deuen costar aquelles sabates de xarol -CD neutre-oració- ho)(als dependents- CI pl- els)
Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, els ho preguntarem.
c) Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que _________tornaré tan aviat com pugui.
Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que _________tornaré tan aviat com pugui (a ells- CI pl- els) (les seves partitures - CD det- les).
Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que els les tan aviat com pugui.
d) Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, quan no en duen _____________ emboliquem amb un paper molt higiènic.
Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, quan no en duen ______________emboliquem amb un paper molt higiènic (el pa- CD det- el) (a ells- CI pl- els).
Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, quan no en duen els l'emboliquem amb un paper molt higiènic.
e) Van demanar a l'empleat de l'agència de viatges l'adreca de l'hotel, però no _____________va saber trobar.
Van demanar a l'empleat de l'agència de viatges l'adreca de l'hotel, però no _____________va saber trobar (per a ells- CI pl- els) (l'adreça de l'hotel- CD det- la).
Van demanar a l'empleat de l'agència de viatges l'adreca de l'hotel, però no els la va saber trobar.
f) Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix _________________ de seguida, que ja ronquen els budells ...
Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix _________________ de seguida (el sopar- CD det- el) (als convidats- CI pl- els), que ja ronquen els budells ...
Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix-los-el de seguida, que ja ronquen els budells ...
(El pronom feble els o el darrere el verb immediatament, es transforma en los o lo.
g) Aquests informes són per als arquitectes: fes _______________arribar tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
Aquests informes són per als arquitectes: fes _______________arribar (aquests informes- CD det- els) (als arquitectes- CI pl -els) tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
Aquests informes són per als arquitectes: fes-los-els arribar tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
6. Rescriu les frases substituint per un pronom cada element repetit.
Model: • Sense voler, he trepitjat el peu a la Paula, pero no he fet mal a la Paula. _ ... pero no li
he fet mal .
a) No cree que la Bet vulgui fer la volta al món en globus amb nosaltres. De tota manera, ja preguntaré a la Bet si vol fer la volta al món en globus amb nosaltres.
b) Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica l'accident a la seva dona amb molt de tacte.
c) L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però aquest no va voler revelar a I'Isidre com havia partit la noia.
d) La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà una de les dues coses.
e) La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-li l'Eivissa negre matrícula KK.
f) És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, que no malpensés ...
g) L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé a l'amo els seus camps.
h) He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors a la Margarida.
a) No cree que la Bet vulgui fer la volta al món en globus amb nosaltres. De tota manera, ja preguntaré a la Bet (CI sg-li) si vol fer la volta al món en globus amb nosaltres (CD neutre- oracio-ho).
(...) ja li ho preguntaré
b) Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica l'accident (CD det- el) a la seva dona (CI sg- li)amb molt de tacte.
Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica-l'hi amb molt de tacte.
c) L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però aquest no va voler revelar a I'Isidre (CI sg-li)com havia partit la noia (CD neutre- oració- ho).
L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però aquest no va voler revelar-li-ho.
d) La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà una de les dues coses.
La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà (CI sg-li) una de les dues coses (CD indet- en).
La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar-li'n una.
e) La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-li l'Eivissa negre matrícula KK.
La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-li (C sg- li)l'Eivissa negre matrícula KK( CD det- el).
La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-l'hi.
f) És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, que no malpensés ...
És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor (CI Sg-li)que aquesta nit ens hem trobat (CD neutre- oració-ho), que no malpensés ...
És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica-li-ho bé, que no malpensés ...
g) L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé a l'amo els seus camps.
L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé a l'amo (CI sg-li)els seus camps(C det- els).
L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè els hi feia malbé.
h) He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors a la Margarida.
He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors (CD indet- en)a la Margarida (CI sg-li).
He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar-li'n més.
7.Completa:
a) Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir _____ , que té tard.
b) Aquesta llimonada és per a la Roser: porta _________ .
e) Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta _________ ara mateix.
d) A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de donar _______ .
e) Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, pero no va comentar ___________ .
f) Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més: lloga _______ .
g) La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no _______ gires tu?
h) La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè ______ guardés.
a) Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir _____ (a la meva senyora- CI sg- li)(el plat- CD det- el) , que té tard.
Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir-l'hi , que té tard.
b) Aquesta llimonada és per a la Roser: porta _________ (aquesta llimonada- CD det- la)(a la Roser- CI sg-li).
Aquesta llimonada és per a la Roser: porta-la-hi .
e) Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta _________ ara mateix (aquestes bombetes- CD det- les) (al pare- CI sg-li).
Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta'ls-hi ara mateix.
d) A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de donar _______ (els entrepans- CD det- els) (al nen- CI sg-li).
A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de donar-los-hi .
e) Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, pero no va comentar ___________ (la cerimònia- CD det- la) (a la presidenta- CI sg- li).
Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, pero no va comentar-la-hi .
f) Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més: lloga _______ (el pis- Cd det- el) (al noi de Cerdanyola- C sg-li).
Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més: lloga-l'hi.
g) La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no _______ gires tu (els fulls- Cd det- els) (a la pobra pianista- CI sg-li)?
La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no els hi gires tu?
h) La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè ______ guardés.
La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè guardés (les seves coses- Cd det- les) (a ella- CI sg- li)
La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè les hi guardés.
8. Evita les repeticions fent ús d'una combinació de CD + CI.
Models:
• El client ha demanat al notari les escriptures del pis i aquest ha donat les escriptures del pis al client.
_ ... i aquest les hi ha donades (donat).
a) Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, he ensenyat els nostres peixos a en Rafel.
b) El presoner conservava la pipa entre les mans mentre lligaven les mans al presoner.
c) Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar la raó al fiscal.
d) En Gerard ens va fer una mala passada, pero ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar l'orella dreta a en Gerard tot dient-li que no hi tornés més ...
e) L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar els dos llits plegables a l'Olga.
f) El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta estrenyé la mà al conseller efusivament.
g) L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar la cua al quisso.
h) En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i ha tirat els rocs a l'equip rival.
i)Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i he deixat la maleta a en Ricard.
a) Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, he ensenyat els nostres peixos (CD det- els) a en Rafel (Ci sg-li)
Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, els hi he ensenyats.
b) El presoner conservava la pipa entre les mans mentre lligaven les mans(Cd det- les) al presoner (CI sg-li).
El presoner conservava la pipa entre les mans mentre les hi lligaven.
c) Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar la raó (Cd det- la) al fiscal (CI sg-li).
Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar-la-hi.
d) En Gerard ens va fer una mala passada, però ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar l'orella dreta (Cd det- la) a en Gerard (CI sg-li)tot dient-li que no hi tornés més ...
En Gerard ens va fer una mala passada, però ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar-la-hi tot dient-li que no hi tornés més ...
e) L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar els dos llits plegables (CD det- els)a l'Olga (CI sg-li).
L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar-los-hi.
f) El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta estrenyé la mà (CD det- la) al conseller (CI sg-li)efusivament.
El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta la hi estrenyé efusivament.
g) L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar la cua (CD det-la)al quisso(CI sg- li).
L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar-la-hi.
h) En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i ha tirat els rocs (CD det- els) a l'equip rival (Ci sg- li).
En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i els hi ha tirat.
i)Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i he deixat la maleta (CD det- la)a en Ricard (CI sg-li).
Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i la hi he deixada.
9. Reconstrueix les combinacions
Model: •A l'Hortènsia se li ha gangrenat una cama i no sé pas si la hi salvaran.
-(...)si salvaran la cama a I'Hortènsia.
a) Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no l'hi he pagat.
b) L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, la hi fes
e) El soldat es va desfer en excuses, pero el sergent no les hi va acceptar.
c) A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món, bé de preu que l'hi oferissin.
d) La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i la hi ha deixada.
e) Tot i que el metge havia promés a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre-l'hi.
a) Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no l'hi he pagat.
Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no he pagat (el rebut de llum- cd det-el) (a la mestressa- Cii sg-li).
b) L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, la hi fes
L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, fes (la notícia- Cd det- la) (a l'Eduard- CI sg-li)
e) El soldat es va desfer en excuses, però el sergent no les hi va acceptar.
El soldat es va desfer en excuses, però el sergent no va acceptar (les excuses- Cd det- les) (al soldat- CI sg- li).
c) A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món, per molt bé de preu que l'hi oferissin.
A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món, per molt bé de preu que oferissin (aquell pis- Cd det- el) (a ella- CI sg-li).
d) La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i la hi ha deixada.
La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i ha deixat (la moto- CD det- la) (a la Raquel- CI sg-li).
e) Tot i que el metge havia promés a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre-l'hi.
Tot i que el metge havia promés a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre (el pols- Cd det- el) (a la Marta- CI sg-li).
Més exercicis per si voleu practicar a casa
PRONOMS FEBLES. Exercicis d'omplir forats de Maria Immaculada:
1. el els en ho l' la les n'
2. el Els els en Ens ens ho 'ho l' la les li Li 'ls m m' me Me n' us
3. els en hi ho l' les li me n'
4. el els En ho l' la les
5. Els En en hi Ho l' les Li n'
6. en hi n n'
a) Donaré la llauna al Pep.CD det-la + CI sg-li La hi donaré
b) Donaré la llauna a la Pepa. CD det-la + CI sg-li La hi donaré
c) Donaré les llaunes al Pep. CD det-les + CI sg-li Les hi donaré
d) Donaré les llaunes a la Pepa. CD det-les + CI sg-li Les hi donaré
e) He deixat el tornavís a la Maria.CD det-el + CI sg-li L'hi he deixat
f) He deixat el tornavís al Marià. CD det-el + CI sg-li L'hi he deixat
g) He deixat les tenalles a la Júlia. CD det-les + CI sg-li Les hi he deixdes
h) He deixat les tenalles al Julià.CD det-les + CI sg-li Les hi he deixades
4. Substitueix els dos complements:
a) Demà mateix tornarem això a la Lucrècia.
b) Venim per demanar la cassola grossa a la mare
e) Donava caramels al seu nét.
c) A vostè l'aprecia moIt. Ja veurà com li facilitarà informacions molt valuoses.
d) Ha canviat els bolquers a la criatura.
e) Li han esclafat la pilota de ping-pong,
f) Hem sol·licitat els horaris a l'empleat de la taquilla.
g) Mai no demanava diners al seu pare.
a) Demà mateix tornarem això (CD neutre-ho) a la Lucrècia (CI sg-li).
Demà mateix li ho tornarem.
b) Venim per demanar la cassola grossa (CD det-la) a la mare (CI Sg li)
Venim per demanar-la-hi.
e) Donava caramels (CD indetermiat-en) al seu nét (CI Sg-li)
Li'n donava
c) A vostè l'aprecia moIt. Ja veurà com li (CI sg-li) facilitarà informacions molt valuoses (CD indeterminat- en).
Ja veurà com li'n facilitarà.
d) Ha canviat els bolquers (CD det- els) a la criatura (CI sg-li) Els hi ha canviat
e) Li (CI sg-li) han esclafat la pilota de ping-pong (CD det-la).La hi han esclafada.
f) Hem sol·licitat els horaris (CD det- els) a l'empleat de la taquilla (CI sg-li).
Els hi hem sol·licitat.
g) Mai no demanava diners (CD indeterminat-en) al seu pare (CI sg-li).
Mai no li'n demanava.
5. Omple els buits amb la combinació adient (sempre dos pronoms).Model.• • No sabien quina mena de substàncies eren aquelles i van demanar a un farmacèutic
que els les analitzés.
a)Si necessiten tela, d'aquí un parell de dies _________ podrem servir un quilòmetre, si cal
Si necessiten tela, d'aquí un parell de dies podrem servir(a ells- CI pl-els)un quilòmetre (de tela CD indet- en), si cal.
Si necessiten tela, d'aquí un parell de dies els en podrem servir un quilòmetre, si cal.
b) Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ___________ preguntarem
Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ___________ preguntarem (quant deuen costar aquelles sabates de xarol -CD neutre-oració- ho)(als dependents- CI pl- els)
Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, els ho preguntarem.
c) Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que _________tornaré tan aviat com pugui.
Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que _________tornaré tan aviat com pugui (a ells- CI pl- els) (les seves partitures - CD det- les).
Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que els les tan aviat com pugui.
d) Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, quan no en duen _____________ emboliquem amb un paper molt higiènic.
Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, quan no en duen ______________emboliquem amb un paper molt higiènic (el pa- CD det- el) (a ells- CI pl- els).
Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, quan no en duen els l'emboliquem amb un paper molt higiènic.
e) Van demanar a l'empleat de l'agència de viatges l'adreca de l'hotel, però no _____________va saber trobar.
Van demanar a l'empleat de l'agència de viatges l'adreca de l'hotel, però no _____________va saber trobar (per a ells- CI pl- els) (l'adreça de l'hotel- CD det- la).
Van demanar a l'empleat de l'agència de viatges l'adreca de l'hotel, però no els la va saber trobar.
f) Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix _________________ de seguida, que ja ronquen els budells ...
Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix _________________ de seguida (el sopar- CD det- el) (als convidats- CI pl- els), que ja ronquen els budells ...
Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix-los-el de seguida, que ja ronquen els budells ...
(El pronom feble els o el darrere el verb immediatament, es transforma en los o lo.
g) Aquests informes són per als arquitectes: fes _______________arribar tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
Aquests informes són per als arquitectes: fes _______________arribar (aquests informes- CD det- els) (als arquitectes- CI pl -els) tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
Aquests informes són per als arquitectes: fes-los-els arribar tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
6. Rescriu les frases substituint per un pronom cada element repetit.
Model: • Sense voler, he trepitjat el peu a la Paula, pero no he fet mal a la Paula. _ ... pero no li
he fet mal .
a) No cree que la Bet vulgui fer la volta al món en globus amb nosaltres. De tota manera, ja preguntaré a la Bet si vol fer la volta al món en globus amb nosaltres.
b) Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica l'accident a la seva dona amb molt de tacte.
c) L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però aquest no va voler revelar a I'Isidre com havia partit la noia.
d) La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà una de les dues coses.
e) La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-li l'Eivissa negre matrícula KK.
f) És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, que no malpensés ...
g) L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé a l'amo els seus camps.
h) He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors a la Margarida.
a) No cree que la Bet vulgui fer la volta al món en globus amb nosaltres. De tota manera, ja preguntaré a la Bet (CI sg-li) si vol fer la volta al món en globus amb nosaltres (CD neutre- oracio-ho).
(...) ja li ho preguntaré
b) Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica l'accident (CD det- el) a la seva dona (CI sg- li)amb molt de tacte.
Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica-l'hi amb molt de tacte.
c) L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però aquest no va voler revelar a I'Isidre (CI sg-li)com havia partit la noia (CD neutre- oració- ho).
L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però aquest no va voler revelar-li-ho.
d) La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà una de les dues coses.
La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà (CI sg-li) una de les dues coses (CD indet- en).
La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar-li'n una.
e) La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-li l'Eivissa negre matrícula KK.
La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-li (C sg- li)l'Eivissa negre matrícula KK( CD det- el).
La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula KK, però aquest es resistia a enretirar-l'hi.
f) És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, que no malpensés ...
És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor (CI Sg-li)que aquesta nit ens hem trobat (CD neutre- oració-ho), que no malpensés ...
És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica-li-ho bé, que no malpensés ...
g) L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé a l'amo els seus camps.
L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé a l'amo (CI sg-li)els seus camps(C det- els).
L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè els hi feia malbé.
h) He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors a la Margarida.
He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors (CD indet- en)a la Margarida (CI sg-li).
He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar-li'n més.
7.Completa:
a) Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir _____ , que té tard.
b) Aquesta llimonada és per a la Roser: porta _________ .
e) Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta _________ ara mateix.
d) A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de donar _______ .
e) Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, pero no va comentar ___________ .
f) Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més: lloga _______ .
g) La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no _______ gires tu?
h) La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè ______ guardés.
a) Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir _____ (a la meva senyora- CI sg- li)(el plat- CD det- el) , que té tard.
Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir-l'hi , que té tard.
b) Aquesta llimonada és per a la Roser: porta _________ (aquesta llimonada- CD det- la)(a la Roser- CI sg-li).
Aquesta llimonada és per a la Roser: porta-la-hi .
e) Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta _________ ara mateix (aquestes bombetes- CD det- les) (al pare- CI sg-li).
Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta'ls-hi ara mateix.
d) A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de donar _______ (els entrepans- CD det- els) (al nen- CI sg-li).
A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de donar-los-hi .
e) Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, pero no va comentar ___________ (la cerimònia- CD det- la) (a la presidenta- CI sg- li).
Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, pero no va comentar-la-hi .
f) Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més: lloga _______ (el pis- Cd det- el) (al noi de Cerdanyola- C sg-li).
Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més: lloga-l'hi.
g) La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no _______ gires tu (els fulls- Cd det- els) (a la pobra pianista- CI sg-li)?
La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no els hi gires tu?
h) La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè ______ guardés.
La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè guardés (les seves coses- Cd det- les) (a ella- CI sg- li)
La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè les hi guardés.
8. Evita les repeticions fent ús d'una combinació de CD + CI.
Models:
• El client ha demanat al notari les escriptures del pis i aquest ha donat les escriptures del pis al client.
_ ... i aquest les hi ha donades (donat).
a) Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, he ensenyat els nostres peixos a en Rafel.
b) El presoner conservava la pipa entre les mans mentre lligaven les mans al presoner.
c) Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar la raó al fiscal.
d) En Gerard ens va fer una mala passada, pero ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar l'orella dreta a en Gerard tot dient-li que no hi tornés més ...
e) L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar els dos llits plegables a l'Olga.
f) El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta estrenyé la mà al conseller efusivament.
g) L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar la cua al quisso.
h) En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i ha tirat els rocs a l'equip rival.
i)Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i he deixat la maleta a en Ricard.
a) Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, he ensenyat els nostres peixos (CD det- els) a en Rafel (Ci sg-li)
Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, els hi he ensenyats.
b) El presoner conservava la pipa entre les mans mentre lligaven les mans(Cd det- les) al presoner (CI sg-li).
El presoner conservava la pipa entre les mans mentre les hi lligaven.
c) Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar la raó (Cd det- la) al fiscal (CI sg-li).
Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar-la-hi.
d) En Gerard ens va fer una mala passada, però ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar l'orella dreta (Cd det- la) a en Gerard (CI sg-li)tot dient-li que no hi tornés més ...
En Gerard ens va fer una mala passada, però ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar-la-hi tot dient-li que no hi tornés més ...
e) L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar els dos llits plegables (CD det- els)a l'Olga (CI sg-li).
L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar-los-hi.
f) El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta estrenyé la mà (CD det- la) al conseller (CI sg-li)efusivament.
El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta la hi estrenyé efusivament.
g) L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar la cua (CD det-la)al quisso(CI sg- li).
L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar-la-hi.
h) En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i ha tirat els rocs (CD det- els) a l'equip rival (Ci sg- li).
En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i els hi ha tirat.
i)Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i he deixat la maleta (CD det- la)a en Ricard (CI sg-li).
Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i la hi he deixada.
9. Reconstrueix les combinacions
Model: •A l'Hortènsia se li ha gangrenat una cama i no sé pas si la hi salvaran.
-(...)si salvaran la cama a I'Hortènsia.
a) Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no l'hi he pagat.
b) L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, la hi fes
e) El soldat es va desfer en excuses, pero el sergent no les hi va acceptar.
c) A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món, bé de preu que l'hi oferissin.
d) La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i la hi ha deixada.
e) Tot i que el metge havia promés a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre-l'hi.
a) Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no l'hi he pagat.
Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no he pagat (el rebut de llum- cd det-el) (a la mestressa- Cii sg-li).
b) L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, la hi fes
L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, fes (la notícia- Cd det- la) (a l'Eduard- CI sg-li)
e) El soldat es va desfer en excuses, però el sergent no les hi va acceptar.
El soldat es va desfer en excuses, però el sergent no va acceptar (les excuses- Cd det- les) (al soldat- CI sg- li).
c) A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món, per molt bé de preu que l'hi oferissin.
A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món, per molt bé de preu que oferissin (aquell pis- Cd det- el) (a ella- CI sg-li).
d) La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i la hi ha deixada.
La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i ha deixat (la moto- CD det- la) (a la Raquel- CI sg-li).
e) Tot i que el metge havia promés a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre-l'hi.
Tot i que el metge havia promés a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre (el pols- Cd det- el) (a la Marta- CI sg-li).
Més exercicis per si voleu practicar a casa
PRONOMS FEBLES. Exercicis d'omplir forats de Maria Immaculada:
1. el els en ho l' la les n'
2. el Els els en Ens ens ho 'ho l' la les li Li 'ls m m' me Me n' us
3. els en hi ho l' les li me n'
4. el els En ho l' la les
5. Els En en hi Ho l' les Li n'
6. en hi n n'
4 comentaris:
Podries posar les solucions en un ODF apart o en el propi exercici(per tal de que es vegi millor quina és la resposta de cada exercici.
Hei Men,
Tens raó, es veuria molt millor si fes el que dius, però de vegades, com és el cas, no tinc el temps suficient per a fer-ho. Ho tindré en compte per d'altres ocasions. De totes maneres, gràcies pel suggeriment.
en general esta prou be pero hi ha un problema, es que hi han alguns exercisis que possa :"el que esta en negreta" y ho has pujat de una forma que al copiaro y pegaro no es veu la negreta. pero per lo demes esta be me ha ajudat molt per a el meu examen
Sí, tens tota la raó. Gràcies! Intentaré de fer-ho millor!
Publica un comentari a l'entrada