Hola Subtantius adverbials meus!
Aquí teniu unes explicacions de les categories a mode de presentació i un quadre molt ampli de les categories gramaticals. Estudieu-vos els determinants només.
(Publicat per I. Santacruz)
View more presentations from LSantacruz.
View more presentations from guest24e58c.
1.Classifica els mots següents segons la seva
categoria gramatical:
dona,sense,i,però,allà,aquest,ells,això,intel·ligent,algun,hi,alegria,córrer,a,ara,vermell,gran,amb,molt,suaument.
2.Classifica els determinants següents (articles,
demostratius, possessius, numerals, indefinits, quantitatius, interrogatius o
exclamatius):
cada, trenta-dos, seves,quins,aqueix,
les,alguns,quart, aquelles,teva,centena,nostres
RECORDA:
- L'article no s'apostrofa
davant paraules femenines començades per i,u, hi, hu àtones (la unió); davant de noms de lletra (la ema); davant d'una "i"
/"u" consonàntiques que formen part d’un diftong creixent,
amb "h" o sense (la iaia, la hiena).
- Les formes "llur/llurs"dels possessius, formes literàries,
equivalen a seu, seva, seus, seves. S'usen quan hi ha més d'un posseïdor, en els altres casos són incorrectes. (El llapis del
Joan i la Roser- llur llapis)
- En els numerals hi ha formes que s'escriuen amb
guionet (D-U-C): entre les desenes i les unitats (trenta-quatre); entre les
unitats i centenes (quatre-cents).
- La forma “bastant” en femení té la mateixa que el
masculí bastant (hi ha bastant gent). Bastanta / bastantes no és correcte.
- Les formes "prou, massa i força" no
tenen plural (Són massa noies) masses, prous,
forces
- Cal fer atenció a l'ús de les formes "molt i
gaire": molt s'usa en frases afirmatives (fa molta calor) i gaire s'usa en les frases interrogatives, negatives, condicionals i
després de "sense" (Fa gaire fred? No
fa gaire calor)
- Cal fer atenció l'ús de les formes "prou i
bastant": "prou" equival a "suficient" (no tenim prou diners); "bastant" equival
a "certa quantitat" (Hi ha bastants animals).
- No s'ha de confondre l'adverbi "gens" amb el pronom
"res" (No tinc gens de ganes de sortir aquest vespre/ No fan
res)
- Davant de nom de ciutat, nació..., la forma "tot" és
invariable. (Tot Catalunya fou un clam
contra la guerra).
- Les formes "algo, els
demés, ningun, varis" són incorrectes.
Les correctes són "alguna cosa, els altres o la resta, cap, diversos o
alguns".
- "Ambdós o ambdues" signifiquen tots dos, totes
dues.
- "Qualsevol, qualsevulla, fan el plural afegint una essa entre mig: qualssevol,
qualssevulla.
- La forma "sengles" significa "respectius,
corresponents".
3.Identifica les categories gramaticals de les
paraules d'aquest text:
Aquests dies, quan em llevo, davant de la finestra de
la meva cambra les altes tiges del fenàs, fan una mena de fines reverències a
ple sol. La prunera clàudia que hi ha ran de la casa és immòbil en l'ombra,
carregada com mai de fruit. Tot d'una passa una puput, delicadament decorada, o
s'alça, amb piuladissa alegre, un vol de pardals. Enllà, hi ha constel·lacions
de campànules d'un blau pàl·lid. I els avellaners
tenen un verd fosc, gerd, gairebé primaveral.
Marià Manent,
L'aroma d'arç (1970)
4. Posa en cada cas la forma de l'article que
convingui:
euga, ela, àguila, Anna, por, elisió, unió,
imaginació, indústria, erra, ungla, Índia, humitat, inanició, imatge.
5. Escriu quinze paraules que no s'apostrofin perquè
formen part de l'excepció de les paraules femenines començades per i,u, hi, hu
àtones.
6. Completa cada una de les oracions següents amb la
forma de l'article contracte adequada:
a) Vaig passar....... carrer ..... avi i no vaig
trobar-lo.
b) M'agrada anar ...... estadi i veure l'ambient que
regna ..... camp.
c) Si no sóc a ...... Pere, truca'm a ............
Andreu.
d) Vinc ........ camp i he vist les vaques que
pasturaven ...... era.
e) En Manel de ........ Estret escriu contes ......
mainada del poble.
f) A la plaça ........ Oli hi arribaràs passant ......
riu.
g) Posa el nom ....... marge
....... full.
h) La dedicatòria no és ...... Pere, sinó .........
Laia.
7. Escriu la forma que convingui en cada cas: el
nostre/la nostra, avió, maleta, postre, pis, casa, cançó, germà, gos,
mirada, casament, pendent
8. Substitueix cada una de les formes destacades per
la forma de possessiu corresponent. Fixa't
quan hi pots posar les variants llur i llurs:
a) El cotxe d'en Ramon s'ha
estavellat: el seu cotxe s'ha estavellat
b) Les discussions dels nuvis van durar tota la nit:
........ discussions van durar tota la nit.
c) Els invents dels científics han revolucionat el
mapa genètic: ........... invents han revolucionat el mapa genètic.
d) El casc del Pep està abonyegat: ......... casc està
abonyegat.
e) La casa dels avis té una vista sorprenent:
......... casa té una vista sorprenent.
f) L'èxit dels famosos és una qüestió de consum
cultural: .......... èxit és una qüestió de consum cultural.
9. Assenyala les formes de demostratiu i possessiu i
digues si són determinants o pronoms:
a) El meu pare és més autoritari que el teu. Aquella
nit va quedar ben clar com era de fort el seu geni.
b) Si aquest és bo, aquell és millor. No veus aquestes
etiquetes?
c) Això és ben clar i aquestes coses les sap tothom.
d) Aquest quadern és el meu i aquell és el teu.
e) Aquestes sabates no són les meves.
10. Completa cada una de les oracions següents amb el
quantitatiu que calgui. No has de repetir cap forma:
a) Tinc ................ por que no sé si seré capaç
de fer la prova.
b) ............. nois has convidat a la festa? Em
sembla que ja n'hi ha .........., de gent.
c) Té ............. vergonya i ............ barra.
Així és el teu germà.
d) Em fa l'efecte que has preparat ............
menjar. Si fas .............. plats, en tindrem per dies.
e) No tinc ................ gana.
f) Hi he posat ................. sal.
11. Omple els buits amb
"gens" o "res":
a) No queda ......... de pa. Vaig a comprar-ne. Vols
...... més?
b) No tinc ......... de ganes d'anar a treballar.
Passa ....... si avui no hi vaig?
c) No hi ha ........ a pensar, no hi ha ......... a
fer.
d) A la tele no fan .......... de bo.
e) No és .......... treballador. Ara bé, no és
......... empipador, tot li està bé i no rondina per ........... .
12. Omple els buits amb
"molt, molta, molts, moltes o gaire, gaires:
a) Hi ha ..................... gent a la botiga, però
crec que no farem ...................... caixa. Miren .................... i no
compren ........................... .
b) No és .............................. optimista.
Sempre veu les coses ............................. difícils.
c) Va enviar .......................... currículums
sense .......................... probabilitats d'aconseguir cap feina.
d) Crec que hi ha .................... gent que pensa
que no som ......................... eficaços.
e) Si no hi ha ......................... gent,
aprofitaré per comprar ........................ coses.
13. Corregeix les formes incorrectes:
a) Tota Barcelona gaudeix de les festes de la Mercè.
b) Aquí hi ha algo que no va gaire bé.
c) No pateixis, els demés arribaran aviat.
d) He llegit varios anuncis que conviden a la
presentació de la botiga.
e) No hi ha ningun problema que no es pugui resoldre.
f) Tinc masses problemes.
14. Assenyala els determinants i pronoms que hi ha en
aquest text i digues de quin tipus és cada un:
Molta gent pensa que el meu company no té gaires coses
al cap. De fet, té poca intel·ligència i, com diuen molts, no té tres dits de
front. Jo crec que no té gaire solució; son pare tenia les mateixes
característiques i, de fet, tot l va anar bé. Tothom ho sap.
15. Escriu amb lletres els números següents: 16, 17,
28, 75, 109, 231, 1004, 2425, 28302084
16. Escriu en lletra, a la teua llibreta, els següents
numerals ordinals: Ex. 3r -> tercer
1r 4t 5è 7è 9è 10è 12è 14è 16è
17. Classifica cada paraula del text segons la
categoria gramatical a la qual pertanyi:
Les orelles són un òrgan de la curiositat humana
considerable i decisiu. Les orelles, s'entén l'oïda. I precisament perquè les
orelles són un òrgan de la curiositat donen tants disgustos i males passades.
els disgustos poden entrar en el cos per molts camins: una bona part d'ells
entren per les orelles.
Josep Pla, Per passar l'estona
18. Escriu al costat de cada
enunciat l'estructura que li correspongui:
Ex:.- Aviat serà el seu aniversari. adv.+ verb + det +
det + nom
- El piano és un instrument de corda.
- Et demanen a recepció.
- Manifestació contra la guerra.
- Si véns, truca!
- Ei, bon dia!
- Envia'm un correu.
- La cançó de la terra amarga.
- Parles i treballes.
- Un nen juga amb una pilota.
19. Digues de què és el conjunt que designa cada un
d'aquests substantius. Desprès, cerca tres adjectius, sense repetir-ne cap, per
a cada un dels substantius:
Estol, aviram, feix, família, brancam, gent, ram,
bandada, ramat, fireta, eixam, llenya, pollancreda, mobiliari.
20. Digues si les paraules destacades són pronoms o
determinants. I si són pronoms, quin nom substitueixen:
TRÀNSIT
A l'hora de la mort el sacerdot
va provar d'assistir-lo i ell, amb un filet
de veu, li preguntà:
- Perdoni, mossèn: quines garanties
tinc?
- Tot depèn de la voluntat que
vostè hi posi... - va respondre-li l'eclesiàstic amb un
to altament professional.
I el moribund va tancar els ulls,
amb una conformitat que hauria de servir
d'exemple. L'un se'n va anar
i l'altre es va quedar, tots dos submergits
en un mateix misteri.
Pere Calders, Tot s'aprofita
21. Escriu dues frases amb cada mot dels que tens a
continuació. En un cas ha de fer d'adjectiu i en l'altre, de substantiu.
vermell, savi, diari, jove, impermeable, treballador
22. Digues a quina categoria pertanyen les paraules
destacades.
Tenia, però, unes
faccions bellíssimes: un nas regular, llavis petits i
vermells com el corall, un front
ample, solcat per una lleugera
arruga que donava a aquell rostre un no sé què de malenconiós; dos ulls, a
més, negres com el carbó, d'un
acabat perfecte, amb llargues pestanyes,
vius i animats per un esclat poderós, que en algun moment
podia espantar fins i tot els més agosarats
filibusters. La seva estatura alta, esvelta, el seu aire
elegant, les seves mans aristocràtiques, l'haurien fet
passar, ja de bones a primeres, per un home d'alta condició social i sobretot per
un home acostumat a manar.
Emilio Salgari, El corsari negre
23. Classifica els adjectius i substantius del text
següent. Digues si els noms són propis, comuns, concrets, abstractes,
col·lectius o individuals; i si els adjectius són explicatius o especificatius.
Es tractava d'un capellà ni baix ni alt, que a mi em
semblà vell i decrèpit, encara que en realitat no devia tenir gaire més de
cinquanta-cinc anys. era positivament magre i els ossos del crani li
aguditzaven l'expressió enèrgica de la cara, especialment els pòmuls
marcadíssims, i el maxil·lar inferior que li feia una barba massissa, agressiva
i de molta voluntat. Dut per la meva dèria de comparar exemplars humans amb
bèsties conegudes, en les òrbites, les celles i les parpelles de sant baró,
vaig veure una gran semblança amb els d'un gos d'atura; un gos d'aquells que,
dins el seu aire abandonat i sofert, mantenen, en fina suspensió, una tendresa
més aviat desolada.
Josep Maria de Sagarra, Memòries
I MÉS ACTIVITATS PER AQUELLS QUE VULGUIN APRENDRE-HO MOLT BÉ!!
DETERMINANTS
DETERMINANTS
1. Escriu en lletres les dades següents
per practicar els determinants numerals:
a) Edat del teu pare:
.......................................................................................
b) Edat de la teva mare:...................................................................................
c) Número del carrer on vius:
........................................................................
d) Número de telèfon de casa teva:
..................................................................
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
2.Completa les oracions següents amb el
determinant quantitatiu proposat en la forma que correspongui:
a) Fa ...........................
(massa) dies que plou.
b) Ja hi ha posat
........................... (prou) farina per fer els bunyols.
c) Podrà llegir
........................... (bastant) novel·les.
d) Hi havia
........................... (força) raons que ho aconsellaven.
e) Tenen ...........................
(poc) diners per comprar-ho.
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
PRONOM
3.Escriu, davant del verb,
el pronom feble que t’indiquem en la forma que correspongui:
a) Agafa a la barana de
l’escala. (es) ........................................................
b) Aixafa el peu. (em).............................................................................
c)
Assessora sobre cotxes i motos. (la)
....................................................
d) Infl ava a poc a poc.
(la)
....................................................................
e) Ha venut més a la nova
botiga. (en)
.....................................................
(Activitat reforç Nou Arç.
Ed.Castellnou)
4.Substitueix els mots en cursiva per
un pronom personal:
a) L’Esperança, en Roger i jo us esperem a la
festa. ................................
b) Aquesta que us escolta us admira molt.
..............................................
c) La Liya us explicarà un
conte xinès. .................................................
d) La Virgínia, la Carme i la Rosa
són germanes.
.................................
e) Tu i en Marc hi anireu junts.
............................................................
f) La Isabel
i la Zulema ho faran demà.
...............................................
(Activitat reforç Nou Arç.
Ed.Castellnou)
5.Completa les frases següents amb el
pronom personal corresponent:
a) El que és
................................ rai, està ben arreglada!
b) ................................
no hi vull anar; per més que ................................ o la teva germana
m’ho ordeneu. Si m’hi acompanya ................................ encara. Però
amb ................................ ni parlar-ne.
c) Ei! Us crido a
................................! Que no em sentiu?
d) ................................
queda’t aquí per esperar-les, a ................................
e) ................................
no sé resoldre aquest problema, ................................ us
l’explicarà.
f) ................................
cantareu a duo en el concert.
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
NOM
6.Completa les frases següents:
Exemple: aquest noi és ben ximplet; em desagrada
la seva ximpleria
1 Avui estic molt trist; t’encomanaré
la meva ....................
2 En Joan és molt seriós; la seva
.........................és exagerada per la seva edat.
3 Aquests nois són molt alegres; la seva
........................em fa feliç.
4 Aquesta xocolata és molt dolça; tanta
......................m’empalaga.
5 Aquest pastís és molt fred;
aquesta....................em molesta.
6 Avui fa un dia molt clar; aquesta
....................em molesta.
7 han netejat els vidres, avui brillen; aquesta
.....................no em deixa veure res.
8 Tots ens farem vells; la
..........................és inevitable. (reforç nou arç castellnou)
7.Uneix amb fletxes els noms dels col·lectius
que hi ha la columna de l’esquerra amb els noms dels animals que hi ha a la
dreta:
a) eixam 1 gallines
b) eguassada 2 ovelles, bous
c) ramat 3 ocells
d) formiguer 4 mosquits
e) vesper 5 egües
f) esbart 6 formigues
g) banc 7 peixos
h) aviram 8 vespes
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
8.Digues noms abstractes
que derivin dels mots següents:
a) bo
........................... c) blanc ....................... e) trist
.............................. g) alegre .............
b) dolent ......................
d) tranquil .................... f) serè ............................. h) sol
.................
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
9.Escriu substantius per acompanyar els
dos determinants de cada parella que et proposem i escriu una frase amb cada parella:
a) aquesta/aquella
..................................................................................
b) el/la
..................................................................................................
c) meu/teu
............................................................................................
d) nostres/vostres
.................................................................................
e) aquests/aquestes
...............................................................................
f) els/les
.............................................................................................
g) seu/nostre
.......................................................................................
(Activitat reforç Nou Arç. Ed.Castellnou)
9. Fes noms abstractes a partir de :
bo ..................................
trist ..................................
serè ..................................
tranquil ...............................
sol ...................................
pobre ................................. (avaluació nou arç castellnou)
ADJECTIUS
10.Associa
cada un dels adjectius que et donem amb el substantiu que més li escaigui.
Recorda que ha de concordaren gènere
i nombre amb el substantiu al qual acompanya.
eficient intens blanques calent laboralista cabdalós
a) entrepà
................................
b) rànsit
...................................
c) dents
...................................
d) advocat
.................................
e) treballador
.............................
f) riu
..........................................
(Activitat reforç Nou Arç.
Ed.Castellnou)
11.Completa el text de més avall amb els
adjectius del quadre:
confosa,
maragda, negres, quadrades, sever, tigrat
Es va girar per fer un somriure al
gat ..................................., però ja no hi era. En comptes d’això, el somriure el va fer a una dona
d’aspecte bastant ................................... que duia unes ulleres
...................................
amb la mateixa forma de les taques que el gat tenia al voltant dels ulls.També ella portava una capa, una capa
de color ................................... Duia els cabells ................................... recollits en
un monyo. Semblava ...................................
J. K. ROWLING, Harry
Potter i la pedra fi losofal
(Reforç
Nou arç Ed. Castellnou)
VERB
12. Identifica els verbs del
text següent i indica’n l’infinitiu:
Però els pirates, a més
d’ostatges, volien la mercaderia, i el que cercaven era or. El capità va cridar:
—Mariners, si caiem en
les seves urpes ens faran presoners a tots fi ns que algú pagui el nostre rescat. Venguem cares les
nostres vides i la nostra llibertat. Il corso no ha de ser seu ni
encara que la mar es tenyeixi de
sang!
P. PONS, Memorial de Tabarka
verb infinitiu (Reforç
Nou arç Ed. Castellnou)
13.Escriu
el gerundi i el participi dels verbs del text de l’activitat anterior:
gerundi
participi (Reforç Nou arç Ed.
Castellnou)
14.Omple els buits de les
frases següents amb el present d’indicatiu o el present de subjuntiu, segons s’escaigui:
a) Deixa que les roses ..............................
(escampar) el seu perfum.
b) La diada de Sant Jordi
tothom .............................. (comprar) llibres.
c) En Pere sempre
.............................. (xerrar) pels descosits.
d) Ara no
.............................. (abandonar) el teu lloc.
e) Avui
.............................. (començar) les classes de violí. (Reforç
Nou arç Ed. Castellnou)
15. Escriu
tres frases conjugant el verb en els temps verbals que t’indiquem:
futur simple d’indicatiu:
.........................................................
...........................................................................................
plusquamperfet
d’indicatiu: ....................................................
...........................................................................................
present de subjuntiu: ............................................................
.........................................................................................
(Reforç Nou arç Ed. Castellnou)
(Reforç Nou arç Ed. Castellnou)
16.Escriu el gerundi dels verbs
següents:
a) veure: ....................... d)
prendre: ..................... g) votar: ..........................
b) marxar: ..................... e)
obeir: ......................... h) rebre: ..........................
c) cantar: ...................... f)
vèncer: .......................
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
17.Escriu la forma en què trobaries en
el diccionari cada una d’aquestes formes verbals:
a) conec:
............................................................................................
b) cosiràs:
...........................................................................................
c) havíem perdut:
.................................................................................
d) movien: .........................................................................................
e) canta:
............................................................................................
f) hagi arribat:
....................................................................................
g) rigut:
..............................................................................................
h) fugirem:
.........................................................................................
i) duc:
................................................................................................
j) desaparegut:
....................................................................................
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
18.Escriu les formes del present
d’indicatiu dels verbs següents:
desitjar deixar
jo
tu
ell/ella
nosaltres
vosaltres
ells/elles
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
19. Escriu
el verb que correspon a cada una d’aquestes paraules:
a) moble
...................... c) comiat ...................... e) condició
....................... g) magre ..................
b) vernís
....................... d) segur ........................ f) negre
........................... h) lleuger ................
(Activitat ampliació Nou Arç.
Ed.Castellnou)
20.Omple els buits amb la forma adequada
dels verbs que estan entre parèntesis
Ahir la meva
família............................(fer) una excursió al Montseny.
Aquest matí jo
..................................(arribar) tard a l’Institut.
Quan era petita
.................................(jugar) cada dia al carrer.
Jo cada
dia.........................................(estudiar) una hora a casa abans de
sopar.
L’any passat el meu germà
...............................(suspendre) totes les assignatures.
La professora, avui,
ens................................(posar) molts deures.
Va veure que la professora
el.....................(mirar).
El diumenge passat
jo............................dinar) a les 4h. de la tarda.
Ahir feien una bona pel·lícula per
televisió, per això, aquesta nit no............(dormir) gaire.
(avaluació nou arç)
21 Subratlla amb
una línia els adjectius, amb dues els noms, i marca amb un requadre els verbs:
El pagès jove va córrer espantat fi
ns el canal, que era tan ple com sempre. El va seguir minuciosament. I descobrí
una gran quantitat de petits canalons, farcits, que regaven les terres del veí;
l’aigua sobrera entrava en una bassa immensa tot just acabada d’estrenar. Per
això. Quan l’aigua arribava al seu hort, ja no tenia pressió i només rajaven
quatre petites gotes. (avaluació nou arç ed castellnou)
22.Fes un verb corresponent a cada un
d’aquests mots
passeig
..............................
càstig
...............................
desig
...............................
vent
................................
neu
................................. (avaluació nou arç castellnou)
preposició i conjunció
23.Completa
el text següent amb les preposicions i conjuncions que et donem:
de a que per però o
La mobilitat és un dret
social ..... cal preservar i garantir. Cada dia es produeixen ..... la ciutat
.....
Barcelona més de quatre
milions de desplaçaments interns. Moure’s per la ciutat, ja sigui .....
anar a l’escola, a la
feina, al parc ..... al cinema és una de les activitats pròpies de l’espai
urbà,
..... les maneres de
fer-ho hauran de canviar si volem garantir el dret a la mobilitat.
(reforç nou
arç Ed. Castellnou)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada