(imatge de google imatges) |
EL VERB
1-El verb
és una categoria gramatical que informa sobre les accions o estat del subjecte:
Ex.: La gent riu/Els infants creixen/ La tieta
plora.
2.-Les
formes verbals estan formades per dos
components:
-el lexema o arrel: és la part que no canvia, es manté igual en totes les
formes del verb i conté informació sobre
el significat del verb. Per ex.: cant-,
dorm-, sent-
-la terminació o desinència: és la part que canvia en cada forma verbal. Indica el temps (present, passat, futur), la persona (1a,2a o 3a), el nombre
(singular o plural), el mode(indicatiu,
imperatiu o subjuntiu). Són els morfemes
verbals.
3.-Les
terminacions, desinències o morfemes verbals:
LES
TERMINACIONS O MORFEMES VERBALS
|
||
PERSONA
|
Fa referència a les tres persones:
1a persona-
Jo/nosaltres: emissor
2a
persona- Tu/vosaltres: receptor
3a
persona- Ell/ells: referent
|
Jo miro, nosaltres somiem tu escrius, vosaltres
exagereu,
ell pensa, elles pinten
|
NOMBRE
|
Indica si és singular
o plural
|
Singular- jo miro, tu escrius
Plural- ells juguen
|
TEMPS
|
Indica el moment en què es realitza l’acció. Els
temps bàsics són:
-present
-passat
-futur
|
Canto, escolto, penso
Mirava, vaig escoltar
Cosiré, marxarem
|
ASPECTE
|
Indica si l’acció està acabada o no.
-Aspecte perfectiu:
acció acabada
-Aspecte imperfectiu:
acció inacabada
|
Vaig rentar, han tornat
Cantava, rento
|
MODE
|
Indica l’actitud del parlant:
-indicatiu:
exposició de fets reals
-subjuntiu:
fets imaginaris,hipotètics, desitjos...
-imperatiu:
expressa ordres
-condicional:
expressa una condició
|
Sento, tornava, miraré
Vull que vinguis, que m’escoltis
Vine! Torna! Escolta’m!
|
4.-Els temps
simples i els compostos:
-Són simples: els formats per un
sol mot. Per ex.: somiava, voldré, torna
-Són
compostos: els formats per l’auxiliar
haver conjugat i el participi del verb. Per ex.: havia tornat, havia fet,
hagués vist.
5.- Formes
personals i no personals:
-personals: informen de la persona i nombre.
Per ex.: visc (1a sing. jo), anem(1a pl. nosaltres), veniu (2a pl. Vosaltres),
tornaran (3a pl. Ells/elles)
-no personals: no informen ni de la persona ni del nombre.
Són I'infinitiu
-conèixer, el participi -conegut,
i el gerundi -coneixent.
6.-Les
conjugacions:
Segons la
terminació de l’infinitiu, els verbs
s’organitzen en tres conjugacions:
-1a conjugació: verbs
acabats en –ar. Per ex. tornar,
saltar, anar
-2a conjugació: verbs acabats en –er o –re. Per ex. perdre, riure,
córrer, témer -3a conjugació: verbs
acabats en –ir. Per ex. dormir,
sentir, servir
7.-Verbs
regulars i irregulars:
-És regular si es conjuga com el verb model de la seva conjugació: cantar
(1a conjugació), témer i perdre (2a conjugació), dormir (3a conjugació), servir (3a conjugació incoativa). Són verbs incoatius aquells que intercalen el grup -eix- entre el lexema i la terminació en algunes persones d'alguns temps (serveixi, serveixes, serveix ... ).
(1a conjugació), témer i perdre (2a conjugació), dormir (3a conjugació), servir (3a conjugació incoativa). Són verbs incoatius aquells que intercalen el grup -eix- entre el lexema i la terminació en algunes persones d'alguns temps (serveixi, serveixes, serveix ... ).
-És irregular si no es conjuga com el verb model: vinc (i no *veno)
8.
Veu activa i veu passiva:
-Un
verb està en veu activa si el
subjecte realitza I'acció: La Lluïsa recull la pilota.
-Un verb està en veu passiva si el subjecte rep
I'acció: La pilota és recollida per la Lluïsa.
9. L’anàlisi morfològica d’una forma verbal consisteix a enumerar totes les característiques que
presenta. Se sol seguir l’ordre següent: persona
– nombre – temps – mode – verb - conjugació.
Per ex.:
-cantaves:
2a persona del singular del pretèrit imperfet d’indicatiu del verb cantar (1a
conjugació).
-cantant:
gerundi del verb cantar (1a conjugació).
(Exercicis Cruïlla 2.0 1r ESO. Pàg. 238 i 258)
Exercicis PER A TOTS ELS 2NS!!!
1.Separa, a
cada sèrie, el lexema de les terminacions
a) Tornar,
tornaré, tornaven, tornem
b) Estimar,
estimo, estimaves, estimi
c) Agafar,
agafeu, agafessis, agafaràs
d) Vigilar,
vigila, vigilaré, vigilés
e) Escampar,
escampat, escamparem, escampi
f) Saltar,
salta, saltaven, saltés
g) Dormir,
dormissis, dormirem, dormíeu
2.Escriu
l’infinitiu de les formes verbals següents i indica a quina conjugació pertany
cada verb
Infinitiu
|
Conj.
|
Infinitiu
|
Conj.
|
Infinitiu
|
Conj.
|
|||
tornaré
|
Torn- ar
|
1a
|
arribi
|
escrigui
|
||||
creiem
|
aixafaràs
|
venia
|
||||||
moria
|
suspenc
|
naixem
|
||||||
aprovaré
|
perdia
|
sento
|
3. Localitza
els verbs del text següent i digues, en cada cas, si són regulars o irregulars.
Per saber-ho, comprova si es conjuguen com els seus respectius models de
conjugació:
Fa uns dies la mare et va parlar de les pluges de
fang, que embruten tot allò que toquen. Es formen a partir de les tempestes de
sorra del desert. Partícules de sorra quasi microscòpiques es veuen empeses a
altituds considerables. Els vents que bufen a les capes altes atmosfèriques
arrepleguen el polsim de desert i el transporten d’una banda a l’altra. Quan
plou, l’aigua arrossega totes les partícules en suspensió, i dóna lloc al que
coneixem com a pluja de fang.
Eva Piquer, La noia del
temps
4. Assenyala
les formes verbals d’aquestes oracions i indica en quina persona gramatical i
en quin nombre està cada una:
a) Tenies
por?
b) Farem
un croquis.
c) Senties
la veu de la consciència?
d) No
ho deixis per demà.
e) Ja
sé on anirem aquesta tarda.
f) No
teníem idea del que volien.
g) No
creuen que funcionem sols.
h) Ho
faré sense presses i veuràs com em surt de bé.
5. Canvia el
nombre de les formes verbals de l’activitat anterior. Torna a escriure les
oracions i fes els canvis que calgui perquè tinguin sentit.
6. Escriu
l’infinitiu, el gerundi i el participi de les formes verbals següents. Fixa’t
en el model.
Tornaries, temeu, serviran, treu, saltava, sortien,
perdreu, moria, cobrem, xiules, partiré, creixen
Infinitiu
|
Gerundi
|
Participi
|
Infinitiu
|
Gerundi
|
Participi
|
||
Semblava
|
semblar
|
semblant
|
semblat
|
Tornaries
|
|||
temeu
|
serviran
|
||||||
treu
|
saltava
|
||||||
sortien
|
perdreu
|
||||||
moria
|
cobrem
|
||||||
xiules
|
partiré
|
||||||
creixen
|
7. Classifica
les formes verbals destacades en personals i no personals. En el cas de les
formes no personals, digues si són infinitius, gerundis o participis:
Incapaç de dormir encara, li van venir
al pensament els pares. Era cert que es volien separar? Sempre estaven
discutint, però això no era nou, perquè tots dos tenien un caràcter
fort i els agradava sortir-se amb la seva. Neil estava acostumat
a sentir-los cridar a casa. Al començament les baralles dels
pares l’entristien, però havia arribat a la conclusió que no eren
tan fortes com semblava; eren tempestes d’estiu i se n’anaven tan
de pressa com havien vingut. Llavors els pares acabaven rient com
abans, i tot tornava a la normalitat.
8. Fes tres
oracions amb temps simples i tres amb temps compostos.
9. Assenyala
les formes verbals del fragment següent i indica si es tracta de temps simples
o compostos:
Neil no es trobava bé. Estava cansat, no havia
dormit i no podia deixar de pensar en el seu pare i en el fantasma. D’alguna
manera se li confonien al pensament el record de l’un i la imatge de l’altre.
No tenia ganes d’esmorzar, però la tia Ellen va
insistir que prengués una mica de te i pa. Els havia preparat uns entrepans i
un termos amb cafè calent. Neil ho va ficar tot a la motxilla, on aquesta
vegada havia ficat també l’anorac, uns pantalons impermeables i un jersei.
Alan C. MClean, El
fantasma de Kilmory
10. Fes
l’anàlisi morfològica de les formes verbals següents:
a)Veure b) suspendrem c) morien d)compris e)
havia tornat
f)
trobés g)he anat h)has esperat i)sortiria j)
hauré menjat
k)hagués
ferit l)marxant m) carregada n) deixo o)
van venir
11. Fes
l’anàlisi morfològica de les formes verbals següents:
a) cantàveu b) cantarà c)cantà d)cantada
e)havent cantat
f)haver cantat g)hem cantat h)havíeu
cantat
i)hauran cantat j) haguí cantat k)vaig cantar l)hauries cantat
m)canti n)
cantarien o)
cantéssiu p)hagi cantat
q) hagués cantat r)canteu
vosaltres s) canto
1.Subratlla els verbs que hi ha en el
text i analitza’ls (mode, temps i persona):
Un equip d’arqueòlegs de la
Universitat de Barcelona ha trobat els primers indicis mundials de l’aparició
de la ramaderia. L’equip ha trobat al jaciment de Tell Halula indicis de la
domesticació de cabres.
Les proves del carboni han demostrat
que es tracta d’un poblat que habità la zona fa més de 8.000anys. Segons el
professor del departament d’Història Antiga, també s’han trobat a Tell Halula
els primers indicis de treballs col·lectius i d’obres per controlar l’aigua.
Aquest grup de la Universitat forma
part de la Missió Arqueològica a Síria i treballa en aquest jaciment proper al
riu Eufrates.(Activitat avaluació Nou arç Ed. Castellnou)
2. Omple els buits amb la forma adequada
dels verbs que estan entre parèntesis
Ahir la meva
família............................(fer) una excursió al Montseny.
Aquest matí jo
..................................(arribar) tard a l’Institut.
Quan era petita
.................................(jugar) cada dia al carrer.
Jo cada
dia.........................................(estudiar) una hora a casa abans de
sopar.
L’any passat el meu germà
...............................(suspendre) totes les assignatures.
La professora, avui,
ens................................(posar) molts deures.
Va veure que la professora
el.....................(mirar).
El diumenge passat
jo............................dinar) a les 4h. de la tarda.
Ahir feien una bona pel·lícula per
televisió, per això, aquesta nit no............(dormir) gaire.
(avaluació nou arç. Ed. Castellnou)
3.En aquest fragment de la novel·la Què farem, què direm?, de Pep Coll, hi ha uns quants verbs conjugats en un temps de passat. Detecta’ls i reescriu-los en la
casella corresponent.
Aviat vaig començar a veure estols de
joves amb bufandes del Barça i senyeres. Caminaven per la vorera i pel mig del
carrer, a bon pas, com si haguessin de fer tard al partit. Va arribar un moment
que la gentada de fora avançava més que els cotxes. Llavors vaig fer aturar el
taxi i, després de pagar el viatge, em vaig ficar dins d’una multitud que
gairebé se m’enduia costa amunt.
Vaig arribar al Palau xopa de suor i
amb els peus destrossats. A la taquilla número tres vaig recollir l’entrada que
m’havia deixat l’Iu. Darrere m’havia escrit un missatge: «Perquè has vingut,
guanyarem el partit. Gràcies,Bet».
Pep Coll, Què farem, què direm?
imperfet perfet passat perifràstic
plusquamperfet ( Nou arç Ed. Castellnou)
4. Transforma en obligació les oracions següents:
Ex.: Dinarem a les quatre →
Haurem de dinar a les quatre
a) Ella agafa el color blau:
............................................................................................................
b) Ho veia des de fora: ............................................................................................................
c) Plou:
......................................................................................................................................
d) Parlarem més alt:
................................................................................................................
e) Venia de molt lluny:
.................................................................................................................
( Nou arç Ed. Castellnou)
5. En aquest fragment de la novel·la L’aiguamoll
dels cocodrils, de Margarita
Aritzeta, hi ha uns quants verbs conjugats en un temps de
passat. Sabries distingir si es tracta d’un imperfet, un perfet, un passat perifràstic o un
plusquamperfet? Reescriu-los en la casella corresponent.
No se li podia veure la
cara, però en Miquel estava radiant. Es moria de ganes
que li preguntessin
el que li varen preguntar:
—Quin
cistell? El de les bosses?
—L’has canviat de lloc?
Què has fet? –va dir en Bac,
alarmat.
No s’havien adonat que el
menut s’enduia el cistell
amb les bosses i l’arrossegava per
l’embarcador
i que,
quan va entrar al parc,
l’havia anat a deixar
entre unes rocalles de l’estany dels manjuarís.
imperfet
perfet passat perifràstic plusquamperfet ( Nou arç Ed. Castellnou)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada