dimarts, 3 de febrer del 2015

GEMMA LIENAS, CUL DE SAC

(imatges de google imatges)
L'ESCRIPTORA GEMMA LIENAS ENS VISITARÀ A L'ABRIL!!!

Com ja us he comentat a classe, hem tingut la sort de ser seleccionats entre molts instituts dins de l'activitat “Autors a les aules”, perquè el proper mes d'abril vingui al nostre centre l'escriptora del llibre que estem llegint, Cul de sac.

Per tal de conèixer bé l'autora i la seva feina, treballarem en profunditat la lectura. Us deixo aquestes activitats inicials i els enllaços d'ella que podeu consultar: el seu bloc, el seu facebook, twitter...  Aquí us he copiat la informació de la seva biografia que dóna al seu facebook ella mateixa.

"La meva és, segons com es miri, una vida o diverses vides. Vaig néixer el 1951 a Barcelona. Després de cursar batxillerat, vaig estudiar Humanitats a la Universitat Autònoma de Barcelona. Durant uns deu anys, em vaig dedicar a l'ensenyament de la llengua i la literatura. Després, en una segona vida, em vaig fer editora. I finalment, en la meva tercera vida, sóc escriptora a temps complet. Em sento molt còmoda escrivint per a nens, per a joves i per a persones adultes, ja sigui ficció o no ficció. Sentimentalment, també he tingut diverses vides i uns quants amors; de manera que el meu fill, en David, i la meva filla, la Lara, no són fills del meu company, l'Enric, el personatge central de la meva vida des del 1983. He viscut a Barcelona, a Madrid, a Estrasburg i he viatjat per tot el món. Tantes vides han donat com a resultat tres néts, tres nétes i més de cinquanta llibres publicats."
Gemma Lienas, extret de https://www.facebook.com/gemmalienas

ALTRES PÀGINES RELACIONADES AMB L’AUTORA

http://www.gemmalienas.com/?lang=Ca
https://www.facebook.com/gemmalienas
https://twitter.com/gemmalienas
https://www.youtube.com/user/gemmalienas?feature=mhee 

I tot això gràcies al programa de foment de la lectura i de promoció de la literatura Autors a les aules, de la Institució de les Lletres Catalanes.

Esperem passar-nos-ho molt bé treballant i aprofitar molt bé l'ocasió de conèixer una de les nostres autores preferides!

En aquest programa radiofònic “Escolta el llibre” es presenta el llibre Cul de Sac de Gemma Lienas de l'editorial: Edicions 62.


Edu3.cat

COMPRENSIÓ  DE LA LECTURA    CUL DE SAC    DE GEMMA LIENAS MASSOT
Després de llegar cada capítol, contesta les preguntes següents:
1.       FITXA DEL LLIBRE
·         Autora: 
·         Títol: 
·         Editorial: 
·         Col·lecció: 
·         Lloc i data de l'edició: 

2.       L’AUTORA, GEMMA LIENAS MASSOT
2.1.Enumera en un petit esquema els fets més importants de la seva vida i premis de l’autora. Cerca una foto d’ella i enganxa-la també aquí.

3.    LECTURA DE CUL DE SAC
Capítol 1: 285€ / 34.685 pessetes
1. En Joan es lleva d'hora per anar a…
2. A en Joan no li agrada l'escola del seu fill perquè
3. El lema del Sr. Joan Serrat és
4. El colmado del Joan fa  … tants metres quadrats
5. Les clientes del colmado són:

Capítol 2: 2/4 de 9
1. Qui era el Sr. Pere? Com i quan va morir?
2. Per què la Júlia vol que el Ramon estudiï a l'escola on treballa ella? Que en pensa el Sr. Pere?
3. Qui és el Sr. Manel? Com es comporta amb la Júlia?
4. Està d'acord el Joan amb la manera com la Júlia educa el Ramon? Què fa per canviar les coses?

Capítol 3: 75cc
1. Per què en Ramon no vol deixar l'escola?
2. En Ramon vol una moto de 75cc perquè vol…
3. En Pau i en Ramon compren per a la Berta…
4. A la festa de la Berta, la Puri porta una safata amb…

Capítol 4: 5 gambes de full
1. Què fa en Ramon l'endemà de la festa? A quina hora surt de casa? A quin barri va? A quin bar entra? Per què? Qui hi troba?
2. En Quim fa una proposta al Ramon. De què es tracta?
3. Què li dóna en Quim? Per què? A quina hora es tornaran a veure? Per què?

Capítol 5: Barcelona, 26-4-85
1. La Berta què diu a la Ninon?
2. Per què van canviar d'escola la Ninon?
3. Quin regal no va agradar gens a la Berta?
4. Per què escriu a la Ninon?

Capítol 6: DNI 37.645.688
1. Què pensa en Ramon mentre va cap al passeig del Born a trobar-se amb el Quim i els altres?
2. Escriu -per ordre- les preguntes que li fan al Ramon.
3. On haurà d'actuar? Quant guanyarà?
4. Què passa amb Lolo, Catxes, Quim i Ramon, quan s'acaba el capítol?

Capítol 7: Argentina, 28 baixos 1a.
1. Com és l'escala del pis de la Macarena?
2. Quan en Lolo cau a terra, què fa la Macarena?
3. La noia es diu Macarena perquè era…
4. Amb qui viu la Macarena?
5. La mare de la Macarena creu que…

Capítol 8: El 19
1. El Joan pregunta pel noi. Què li respon la Júlia? A quina hora arriba el Ramon?
2. L'endemà, la Júlia no està per la feina. Fes una llista de totes les coses que fa malament a la feina.
3. Quines són les tres solucions que pensa la Júlia per saber què li passa al Ramon?

Capítol 9: 1/2 kg
1. Quines són les dues causes que, segons el Sr. Joan, fan anar malament el seu matrimoni?

Capítol 10: 3 anys
1. En el somni d'en Ramon, hi surten:
2. A la tarda, quan arriba a l'escola per on passa?
3. On fa els primers clients en Ramon?
4. Què li diu la Berta?

Capítol 11: B-3001-A
1. Com aconsegueix fugir en Catxes? On passa la nit? Com troba en Lolo i en Quim?
2. Quin és el diagnòstic del curandero després de veure Lolo? Per què el traslladen? Qui l'acompanya?

Capítol 12: 60-70-80
1. En Ramon pensa que els diners…
2. A la Macarena li agrada el Ramon perquè…
3. La Macarena pensa que en Ramon s’inventa…
4. Segons el Ramon, ella té els ulls…
5. L'accident d'en Ramon es produeix perquè…

13. Barcelona, 28-4-85
1. A qui escriu la Berta? Per què?
2. Què li explica a la postdata?

4. LÈXIC
4.1 Mira al diccionari el significat de les expressions i frases fetes següents:
Fer passar per l'adreçador
Estirar més el braç que la màniga
Fer la pirula
Tenir un os a l'esquena
Tenir mala peça al teler
Fer cara de pomes agres
Pondre-li totes
Fer el pes
Tenir el cap ple de pardals
Fer la guitza
Acabar en aigua de figues
Tenir el cap a tres quarts de quinze
Tenir el cul pelat
Sortir amb un ciri trencat
Cor què vols, cor què desitges
Posar-se pedres al fetge

4.2 Mira al diccionari el significat d'aquests mots i després explica'l amb les teves paraules:
·       Lleixes:
·       Fogots:
·       Clepsa:
·       Tec:
·       Cadenat:
·       Escarni:
·       Basarda:
·       Escardalenc:
·       Parsimònia
·       Vehemència
·       Aplom
·       Pair:
·       Claraboia:
·       Fruïció
·       Llucar
·       Erma
·       Inhibir-se
·       Meuca:
·       Tronat:
·       Displicent:
·       Esbatanat:
·       Sinistre:
·       Temerari:

5.RESUM DE L'ARGUMENT
5.1.Fes un resum de l’argument del llibre

6. ESTRUCTURA
6.1. Fes un llistat de les xifres que componen els capítols. Comenta el sentit de les xifres que encapçalen cada capítol, explica a què es refereix cada nombre.

6.2. Divideix els capítols en tres blocs (plantejament/nus/desenllaç). Resumeix el contingut de cada una d’aquestes parts de la narració.

7. TEMA
7.1. Quin és el tema principal de la lectura? I quins són els subtemes que també tracta? Almenys digues tres o quatre d’aquests subtemes.

8. PERSONATGES
8.1. Digues quin són els personatges principals, com són i què pensen. I anomena i explica alguns dels personatges secundaris.

9. QÜESTIONS GENERALS
9.1. On transcorre la narració? Quins són els escenaris fonamentals de l’acció?

9.2. Els habitatges o cases són el signe de la família. Llegeix les descripcions de les cases d'en Ramon (capítol 2), de la Berta (capítol 3) i la de la Macarena (capítol 7), compara-les, assenyala les diferències que hi trobis i relaciona-les amb la clase social.

9.3. En quant de temps transcorre l’acció?Quants temps passa des del començament al final del llibre?
 9.4. L’autora fa servir diverses tècniques narratives que podem veure a la pàgina 9,27 i 107. Digues quines són? Quants tipus de narradors hi ha a la novel·la?

9.5. Els personatges de la novel·la utilitzen mots diferents per referir-se a la droga, els diners, la policia i els traficants. Posa alguns exemples de cadascuna.

9.6.Què et sembla l'actitud de la mare del Ramon? Posa algun fragment del text per exemplificar-ho.  Això, en part, influeix en que el Ramon es converteixi o no en traficant de drogues?

9.7. Explica el títol “Cul de sac”: Què és un cul de sac? Quin personatge i per què està abocat en un cul de sac?

9.8. Explica com acaba la novel·la per a la Berta.

9.9. Amb quin personatge t'has sentit més identificat o quin t'ha agradat més?

9.10.Quines drogues saps que hi ha al teu voltant? Coneixes alguns dels seus efectes, perills i conseqüències que comporten per a la salut.


9.11. Redacta la carta de contesta que enviaria la Ninona a la Berta després de conèixer el tràgic accident den Ramon.