Com ja us he comentat a classe, hem tingut la sort de
ser seleccionats entre molts instituts dins de l'activitat “Autors a les aules”, perquè el proper
mes d'abril vingui al nostre centre l'escriptora del llibre que estem llegint, Cul de sac.
Per tal de conèixer bé l'autora i la seva feina,
treballarem en profunditat la lectura. Us deixo aquestes activitats inicials i
els enllaços d'ella que podeu consultar: el seu bloc, el seu facebook, twitter... Aquí us he
copiat la informació de la seva biografia que dóna al seu facebook ella mateixa.
"La meva
és, segons com es miri, una vida o diverses vides. Vaig néixer el 1951 a
Barcelona. Després de cursar batxillerat, vaig estudiar Humanitats a la
Universitat Autònoma de Barcelona. Durant uns deu anys, em vaig dedicar a
l'ensenyament de la llengua i la literatura. Després, en una segona vida, em
vaig fer editora. I finalment, en la meva tercera vida, sóc escriptora a temps
complet. Em sento molt còmoda escrivint per a nens, per a joves i per a
persones adultes, ja sigui ficció o no ficció. Sentimentalment, també he tingut
diverses vides i uns quants amors; de manera que el meu fill, en David, i la
meva filla, la Lara, no són fills del meu company, l'Enric, el personatge
central de la meva vida des del 1983. He viscut a Barcelona, a Madrid, a
Estrasburg i he viatjat per tot el món. Tantes vides han donat com a resultat
tres néts, tres nétes i més de cinquanta llibres publicats."
Gemma Lienas, extret de https://www.facebook.com/gemmalienas
Gemma Lienas, extret de https://www.facebook.com/gemmalienas
ALTRES PÀGINES RELACIONADES AMB L’AUTORA
http://www.gemmalienas.com/?lang=Ca
https://www.facebook.com/gemmalienas
https://twitter.com/gemmalienas
https://www.youtube.com/user/gemmalienas?feature=mhee
I tot això gràcies al programa de foment de la lectura
i de promoció de la literatura Autors
a les aules, de la Institució
de les Lletres Catalanes.
Esperem passar-nos-ho molt bé treballant i aprofitar
molt bé l'ocasió de conèixer una de les nostres autores preferides!
En aquest programa
radiofònic “Escolta
el llibre” es presenta el llibre Cul de Sac de Gemma Lienas de l'editorial: Edicions 62.
COMPRENSIÓ DE LA LECTURA CUL DE SAC DE GEMMA LIENAS MASSOT
Després de llegar cada capítol, contesta les preguntes
següents:
1. FITXA
DEL LLIBRE
· Autora:
· Títol:
· Editorial:
· Col·lecció:
· Lloc
i data de l'edició:
2. L’AUTORA,
GEMMA LIENAS MASSOT
2.1.Enumera en un petit esquema els fets més
importants de la seva vida i premis de l’autora. Cerca una foto d’ella i
enganxa-la també aquí.
3. LECTURA
DE CUL DE SAC
Capítol 1: 285€
/ 34.685 pessetes
1. En Joan es lleva d'hora per anar a…
2. A en Joan no li agrada l'escola del seu fill
perquè
3. El lema del Sr. Joan Serrat és
4. El colmado del Joan fa … tants metres
quadrats
5. Les clientes del colmado són:
Capítol 2: 2/4 de 9
1. Qui era el Sr. Pere? Com i quan va morir?
2. Per què la Júlia vol que el Ramon estudiï a
l'escola on treballa ella? Que en pensa el Sr. Pere?
3. Qui és el Sr. Manel? Com es comporta amb la
Júlia?
4. Està d'acord el Joan amb la manera com la
Júlia educa el Ramon? Què fa per canviar les coses?
Capítol 3: 75cc
1. Per què en Ramon no vol deixar l'escola?
2. En Ramon vol una moto de 75cc perquè vol…
3. En Pau i en Ramon compren per a la Berta…
4. A la festa de la Berta, la Puri porta una
safata amb…
Capítol 4: 5 gambes de full
1. Què fa en Ramon l'endemà de la festa? A quina
hora surt de casa? A quin barri va? A quin bar entra? Per què? Qui hi troba?
2. En Quim fa una proposta al Ramon. De què es
tracta?
3. Què li dóna en Quim? Per què? A quina hora es
tornaran a veure? Per què?
Capítol 5: Barcelona, 26-4-85
1. La Berta què diu a la Ninon?
2. Per què van canviar d'escola la Ninon?
3. Quin regal no va agradar gens a la Berta?
4. Per què escriu a la Ninon?
Capítol 6: DNI 37.645.688
1. Què pensa en Ramon mentre va cap al passeig
del Born a trobar-se amb el Quim i els altres?
2. Escriu -per ordre- les preguntes que li fan al
Ramon.
3. On haurà d'actuar? Quant guanyarà?
4. Què passa amb Lolo, Catxes, Quim i Ramon, quan
s'acaba el capítol?
Capítol 7: Argentina, 28 baixos 1a.
1. Com és l'escala del pis de la Macarena?
2. Quan en Lolo cau a terra, què fa la Macarena?
3. La noia es diu Macarena perquè era…
4. Amb qui viu la Macarena?
5. La mare de la Macarena creu que…
Capítol 8: El 19
1. El Joan pregunta pel noi. Què li respon la
Júlia? A quina hora arriba el Ramon?
2. L'endemà, la Júlia no està per la feina. Fes
una llista de totes les coses que fa malament a la feina.
3. Quines són les tres solucions que pensa la
Júlia per saber què li passa al Ramon?
Capítol 9: 1/2 kg
1. Quines són les dues causes que, segons el Sr.
Joan, fan anar malament el seu matrimoni?
Capítol 10: 3 anys
1. En el somni d'en Ramon, hi surten:
2. A la tarda, quan arriba a l'escola per on
passa?
3. On fa els primers clients en Ramon?
4. Què li diu la Berta?
Capítol 11: B-3001-A
1. Com aconsegueix fugir en Catxes? On passa la
nit? Com troba en Lolo i en Quim?
2. Quin és el diagnòstic del curandero després de
veure Lolo? Per què el traslladen? Qui l'acompanya?
Capítol 12: 60-70-80
1. En Ramon pensa que els diners…
2. A la Macarena li agrada el Ramon perquè…
3. La Macarena pensa que en Ramon s’inventa…
4. Segons el Ramon, ella té els ulls…
5. L'accident d'en Ramon es produeix perquè…
13. Barcelona, 28-4-85
1. A qui escriu la Berta? Per què?
2. Què li explica a la postdata?
4. LÈXIC
4.1 Mira al diccionari el significat de les
expressions i frases fetes següents:
Fer passar per l'adreçador
Estirar més el braç que la màniga
Fer la pirula
Tenir un os a l'esquena
Tenir mala peça al teler
Fer cara de pomes agres
Pondre-li totes
Fer el pes
Tenir el cap ple de pardals
Fer la guitza
Acabar en aigua de figues
Tenir el cap a tres quarts de quinze
Tenir el cul pelat
Sortir amb un ciri trencat
Cor què vols, cor què desitges
Posar-se pedres al fetge
4.2 Mira al diccionari el significat d'aquests
mots i després explica'l amb les teves paraules:
· Lleixes:
· Fogots:
· Clepsa:
· Tec:
· Cadenat:
· Escarni:
· Basarda:
· Escardalenc:
· Parsimònia
· Vehemència
· Aplom
· Pair:
· Claraboia:
· Fruïció
· Llucar
· Erma
· Inhibir-se
· Meuca:
· Tronat:
· Displicent:
· Esbatanat:
· Sinistre:
· Temerari:
5.RESUM DE L'ARGUMENT
5.1.Fes un resum de l’argument del llibre
6. ESTRUCTURA
6.1. Fes un llistat de les xifres que componen
els capítols. Comenta el sentit de les xifres que encapçalen cada capítol,
explica a què es refereix cada nombre.
6.2. Divideix els capítols en tres blocs
(plantejament/nus/desenllaç). Resumeix el contingut de cada una d’aquestes
parts de la narració.
7. TEMA
7.1. Quin és el tema principal de la lectura? I
quins són els subtemes que també tracta? Almenys digues tres o quatre d’aquests
subtemes.
8. PERSONATGES
8.1. Digues quin són els personatges principals,
com són i què pensen. I anomena i explica alguns dels personatges secundaris.
9. QÜESTIONS GENERALS
9.1. On transcorre la narració? Quins són els
escenaris fonamentals de l’acció?
9.2. Els habitatges o cases són el signe de la
família. Llegeix les descripcions de les cases d'en Ramon (capítol 2), de la
Berta (capítol 3) i la de la Macarena (capítol 7), compara-les, assenyala les
diferències que hi trobis i relaciona-les amb la clase social.
9.3. En quant de temps transcorre l’acció?Quants temps
passa des del començament al final del llibre?
9.4. L’autora fa servir diverses tècniques
narratives que podem veure a la pàgina 9,27 i 107. Digues quines són? Quants
tipus de narradors hi ha a la novel·la?
9.5. Els personatges de la novel·la utilitzen mots
diferents per referir-se a la droga, els diners, la policia i els traficants.
Posa alguns exemples de cadascuna.
9.6.Què et sembla l'actitud de la mare del Ramon? Posa
algun fragment del text per exemplificar-ho. Això, en part, influeix
en que el Ramon es converteixi o no en traficant de drogues?
9.7. Explica el títol “Cul de sac”: Què és un cul de
sac? Quin personatge i per què està abocat en un cul de sac?
9.8. Explica com acaba la novel·la per a la Berta.
9.9. Amb quin personatge t'has sentit més identificat
o quin t'ha agradat més?
9.10.Quines drogues saps que hi ha al teu voltant?
Coneixes alguns dels seus efectes, perills i conseqüències que comporten per a
la salut.
9.11. Redacta la carta de contesta que enviaria
la Ninona a la Berta després de conèixer el tràgic accident d’en Ramon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada