EL TEXT ARGUMENTATIU
Text argumentatiu
|
Tesi o Exposició (idea que es vol demostrar)
|
Demostració (arguments)
|
Conclusió (síntesi i reafirmació de la tesi)
|
El text argumentatiu
té com a finalitat convèncer, oferir al receptor tota una sèrie de raons o
arguments per tal que opini el mateix que l’emissor. Articles d’opinió, debats, discursos polítics...
És diferent opinar
(jutjar, expressar el parer sobre una realitat) que argumentar (presentar raons
i proves, per donar validesa a una opinió i convèncer.
Per fer-ho, ens servim de tres classes de proves:
-
Les documentals (basades en fets)
-
Les inductives (exemples)
-
Les deductives (raonaments)
Una argumentació es basa
en una tesi, que és la idea
fonamental al voltant de la qual es reflexiona i s’elabora l’escrit. Pot
aparèixer al principi o al final del text. A continuació la demostració, el cos on l’autor aporta
els arguments que sustenten la tesi inicial. En aquesta part, l’autor se
serveix de cites, raons (a favor o en
contra) i exemples que il·lustren les raons exposades. I finalment, la conclusió, síntesi o resum d’allò que
ha exposat l’autor.
Ex.: jo crec que a l’estiu no podem fer classe perquè és
impossible suportar les temperatures tan altes que fa al nostre centre.
L’edifici és tot de vidre i la calor es concentra dins i arribem a tenir
temperatures asfixiants. Patiríem desmais, no aprofitaríem el temps, a més
necessitem un temps de descans...
La nostra posició
argumentativa pot ser :
-
Positiva: l’emissor aporta raons que donen suport a
l’opinió ( hi estic d’acord)
-
Negativa: l’emissor aporta raons
que rebutgen l’opinió ( no hi estic d’acord)
-
Mixta: l’emissor reconeix
arguments a favor i en contra de l’opinió. És una argumentació matisada. (D’una
banda crec que... Però, d’altra banda considero...)
Posició positiva
|
Estic
Sóc
|
prou
força
bastant
ben
del tot
|
d’acord (amb)
partidari (de)
a favor (de)
favorable (a)
|
aquesta
|
idea
afirmació
opinió
|
perquè
|
crec
opino
sóc del parer
penso
considero
trobo
em sembla
|
Posició
negativa
|
Estic
Sóc
|
molt
completament
rotundament
francament
totalment
|
en desacord (amb)
Contrari (a)
|
||||
No estic
|
gens
gens ni mica
ni de bon tros
en absolut
de cap manera
|
d’acord (amb)
|
|||||
Posició
mixta
|
D’una banda,
|
estic d’acord
sóc partidari
estic a favor...
|
però, d’altra banda,
|
La contraargumentació és un
argument contrari a la tesi que es defensa. Per exemple, en la posició
contrària a la legalització de les drogues, un contraargument seria defensar
l’ús terapèutic d’aquestes substàncies. L’ús dels contraarguments serveix per
donar més solidesa a l’argumentació. És una manera de dir “no penseu que no sé
els arguments en contra, però tot i així segueixo defensant la meva posició”.
RECURSOS
-Dels fets a la conclusió
|
Consisteix a explicar un fet que es
pren com a exemple; a partir d’aquí, s’extreuen conclusions que donen suport
a l’opinió defensada.
|
-L’expressió de valors
|
Un altre recurs per donar validesa
als arguments és basar-se en valors vigents en la societat actual.
|
-La pregunta retòrica
|
Consisteix a formular una pregunta
que no té resposta. La finalitat és cridar l’atenció del públic i fer-lo
participar en el discurs.
|
-L’argument d’autoritat
|
Recurs que cita les paraules d’un
autor prestigiós per donar solidesa a l’argument.
|
-La repetició d’elements
|
Recurs usat per donar èmfasi al
missatge i fixar l’atenció en un element important del discurs que té un
efecte estètic.
|
Els Connectors
El text
argumentatiu construeix una xarxa de relacions entre idees que es posen de
relleu a través dels connectors. Els connectors que es fan servir en els textos
argumentatius són els mateixos que en els explicatius. Però aquells que tenen
valor de contraposició s’usen més per plantejar contraarguments.
Introduir arguments
|
|||
D’una banda... d’altra banda, en
primer lloc... en segon lloc, per començar, finalment, per acabar, en
definitiva, en resum, en conclusió, en primer lloc, en segon lloc, el punt
següent
|
|||
Afegir Informació
|
Explicar amb altres mots
|
Exemples
|
Resumir
|
A més, a més a més, també
|
És a dir, o sigui, dit d’una altra
manera, més ben dit
|
Per exemple, a tall d’exemple,
posem per cas
|
En resum, en síntesi, ras i curt,
comptat i debat
|
Causa
|
Conseqüència
|
||
Perquè, ja que, a causa de/que, com
que, atès que, per raó de/que, per culpa de, gràcies a
|
Per tant, doncs, en conseqüència,
com a conseqüència, de manera que, així que
|
||
Contraposar idees
|
|||
Ara bé, però, sinó que, al
contrari, no obstant això, tanmateix, en canvi, en cas contrari, per contra,
tot i així, de tota manera, encara que, tot i que, malgrat que, a pesar que,
sempre que
|
Exercicis:
1.Llegeix el text següent i extreu un exemple dels tipus
de proves que hi apareixen.
Educació i lentitud
Després d’haver
agraït, ja fa dies, l’amabilitat dels anglesos, m’he quedat pensant que potser
hi ha una paraula més justa per definir com m’han tractat a mi i com solen
tractar-se ells mateixos en la vida quotidiana. La paraula més justa és
educació. Per als llatins, l’amabilitat és una característica molt personal,
gairebé un sentiment, desigualment repartit entre les persones. Quan això que
en diem amabilitat no és una manifestació efusiva, que apareix selectivament
com aquí, sinó una forma d’actuació més discreta però més sistemàtica, dir-ne
educació em sembla més adequat. Entre nosaltres hi ha ciutadans
extraordinàriament amables, funcionaris que ens atenen com si fossin amics
nostres, i d’altres que ens tracten malament. O sigui, no pots saber mai què
trobaràs. L’amabilitat és un atribut individual: es té o no es té. A Anglaterra
no és habitual que hi hagi aquestes diferències tan marcades. Hi ha unes
maneres, que només poden ser producte de l’educació social.
Seria interessant
analitzar si la generalització d’aquestes normes d’educació tenen alguna cosa a
veure amb la lentitud. El foraster s’adona de seguida que els anglesos no
destaquen per la pressa. Saben que l’ordre –que és una manera d’exercir
l’educació- demana temps i paciència. Per això són tan partidaris de les cues.
Les cues angleses són modèliques. Mai no hi ha cap grumoll de gent davant un
taulell o una parada d’autobús. El cartell “Per favor, esperi aquí per ser
atès” és a tots els restaurants, i l’encarregat va recollint els clients en
aquell punt per dur-los a una taula. Els llatins, que ocupem el tercer lloc de
la cua, veiem que hi ha cinc taules lliures, ens neguitegem i ja hi correríem.
I potser toparíem amb altres aspirants a seure a la mateixa taula. Sí,
l’educació té un punt de lentitud. Però també pot suposar més eficàcia i més seguretat. Els anglesos se senten
segurs i còmodes en l’educació de la cua. Nosaltres ens sentim feliços en la
improvisació i el desordre, que sovint ens fan ser mal educats, però a vegades
amabilíssims i simpatiquíssims. Em sembla que els anglesos no són partidaris
dels íssims, dels superlatius en les
relacions socials.
¿Em permetran una
opinió arriscada? Gràcies a la lentitud, els anglesos triguen a perdre, i a
més, ho fan amb ordre i amb profit, mentre que els llatins accelerats ja perdem
les coses abans de guanyar-les.
Josep M.
Espinàs, Avui (13 juliol 1997)
2.Llegeix el text següent i extreu-ne les parts de què es
compon
Desastres naturals força humans
Els anomenats
desastres naturals són probablement els esdeveniments als quals més atenció
dediquen els mitjans de comunicació. No sols permeten grans titulars impregnats
de drama humà, sinó que a més ofereixen l’oportunitat de fer una ullada a
països que sols ixen (surten) en les pàgines dels mitjans occidentals a través
de la gran finestra del cataclisme.
Des de principis
dels anys 80 hem tingut dècades, anys i dies de les Nacions Unides dedicats als
desastres naturals. I s’ha aplicat tot tipus de principis per mitigar-los,
prevenir-los, eludir-los i impedir-los, sense gaire eficàcia fins ara. El gran
canvi aportat per aquests exercicis, encara que ara com ara no s’haja introduït
suficientment en la percepció pública, és considerar l’anomenat desastre
natural com un desastre causat en gran mesura pels humans. A mesura que aquest
criteri s’imposa, subscrit per una evidència cada cop més indiscutible, la
dimensió del desastre també s’amplia. Encara que la prepotència industrial de
vegades tracte d’encobrir-ho, ara fins i tot els països rics comencen a admetre
que moltes d’aquestes catàstrofes estan estretament emparentades amb la mal
col·locació de l’ésser humà al planeta.
Estem mal
col·locats des del punt de vista del creixement de la població, la cobertura
dels espais disponibles, la gestió dels hàbitats i, sobretot, la no-aplicació
dels recursos necessaris per a conviure amb entorns particularment inestables.
Si a això unim la reticència tenaç a prendre mesures per a minorar l’impacte de
les activitats industrials i agrícoles sobre els cicles climàtics, tenim tot el
dret de paternitat per a imposar el nostre cognom, humanes, a la majoria de
catàstrofes que assolen el planeta.
Luis Àngel
Fernàndez Hermana, El Temps ambiental (juny 2000)
3. Marca i digues quin tipus de recurs hi ha clarament en
cada text:
Com a homes de la
Mediterrània, intel·lectuals i artistes, la dialèctica ( treure conclusions de
dues o més idees contraposades) és, de fet, una de les nostres tàctiques
fonamentals per mirar de resoldre la complexitat del món. “Els immortals són
mortal i els mortals són immortals”, diu Heràclit.
Maria-Àngels Roque,
Els reptes de la interculturalitat a la
Mediterrània
Parlar és una de
les prerrogatives de l’home mediterrani. “Al principi era el verb”, diu Déu.
Parlar per informar; parlar per convèncer; parlar per orientar; parlar per
salvar.
Maria-Àngels
Roque, Els reptes de la interculturalitat
a la Mediterrània
Hi ha concursos
estúpids i distincions dubtoses. Hi ha persones que volen destacar sigui en el
que sigui. Per aconseguir-ho no dubten a apuntar-se als concursos més
estrafolaris. Sabien que als Estats Units hi ha un concurs de vambes
putrefactes? Sembla increïble, però no és un invent ni un acudit. El concurs
forma part de la moda de mal gust que domina el temps que vivim. Hi ha gent que
presumeix d’anar mal vestida, de portar els cabells com un drap brut, de fer
pudor.
Maria de la Pau
Janer, Avui, 8-4-2007
En una piscina del
nord d’Itàlia, un nen de sis o set anys aconsegueix el tercer lloc en un
torneig nacional de natació en la seva categoria. El pare, indignat, li
retreu:”Creus que hem vingut de Sicília per ser tercer?”. El nen plora.
Aquesta és una
escena incivil que no s’hauria de veure mai. Sens dubte el comportament del
pare va ser exagerat i absurd. Molts nens viuen l’experiència de la competició,
de la victòria i del fracàs massa aviat i amb un cost emotiu excessiu. Fóra
desitjable que les associacions esportives regulessin les activitats
competitives tant en els entrenaments com en els torneigs fins a una edat
raonable: dotze o catorze anys, per exemple.
Francesco Tonucci. Quan els
nens diuen prou!
4. Completa el fragment següent amb els connectors que
proposem a continuació:
A més a més, d’una banda, d’altra banda, en definitiva,
és a dir, ras i curt, gràcies a
L’esport ben
dissenyat és, ______________ , una estratègia eficaç per entendre i comprendre
com són els altres, ______________ , per aprendre a valorar les diferències i
unir els uns amb els altres. ______________ , un esport ben dissenyat afavoreix
la participació social, prepara l’adolescent per operar amb habilitat social en
l’àmbit de les relacions i,
______________ , genera certs canvis d’actitud amb relació a la cultura
de grup. ______________ l’esport, s’adquireixen habilitats i la millora
personal contribueix a la cohesió del grup. L’esport permet, ______________ ,
assumir els principis d’una justa convivència social. ______________ , l’esport
és avui dia un antibiòtic social d’ampli aspectre.
Adolescència i esport. Diputació de
Barcelona
5.Desenvolupa un dels temes següents, escriu almenys 10 línies
-Els aniversaris: motiu d’alegria o
tristesa?
- La propina, és necessària?
- Els mitjans de comunicació han de
mostrar imatges cruentes de la realitat?
- L’amor ideal existeix?
EL TEXT EXPLICATIU O EXPOSITIU
El text explicatiu
té com a finalitat informar i transmetre
coneixements. Ho són les enciclopèdies, qualsevol llibre de text, les
conferències, reportatges,...
L’estructura:
Text
explicatiu
|
Introducció (presentació del tema)
|
Desenvolupament
(coneixements detallats sobre el tema en
subtemes)
|
Conclusió
(síntesi final)
|
-Introducció: primer contacte amb el tema, és
de caràcter general i sol ocupar un paràgraf. Pot situar antecedents del tema,
oferir dades generals, plantejar interrogants per cridar l’atenció, definir el
concepte. Obren el tema.
-Desenvolupament: cos del text en què es desplega tota la informació organitzada en
subtemes. És el contingut pròpiament del text que es desenvolupa en subtemes,
que presenta un ordre lògic d’exposició. Els paràgrafs són una bona guia per
establir l’estructura del text.
-Conclusió: tancament del text. Sol ser breu, un paràgraf i es pot plantejar de
diverses maneres: es pot resumir les idees exposades, relacionar-se amb la introducció,
fer una crida als lectors, plantejar una hipòtesi de futur, extreure
conclusions del text...
Presenta cinc models d’organització de les idees:
-
Text descripció: exposa trets,
característiques d’un objecte, d’un fenomen, d’una idea...
-
Text seqüència: s’organitza seguint l’eix
temporal
-
Text comparació: compara les semblances i
diferències entre dos o més elements
-
Text causa- efecte: parteix d’una o diverses
causes que generen uns determinats efectes.
-
Text problema-solució: presenta un problema i
planteja una o diverses solucions.
Exemples:
Text descripció:
El meu poble
-
Situació geogràfica
-
Evolució històrica
-
Recursos econòmics
-
Estructura social
-
Festes i tradicionals
Text seqüència:
Història dels moviments migratoris
Fases o períodes:
-
A l’edat mitjana →
A l’edat moderna → A l’edat contemporània → En l’actualitat
Text comparació:
La vida rural i la vida urbana
La vida al camp
|
La vida a ciutat
|
|
Entorn físic
|
-Contacte amb la natura
-Percepció dels canvis en les
estacions.
-Entorn acústic natural.
|
-Allunyament de la natura
-Manca de contacte amb les
estacions.
-Contaminació acústica.
|
Relacions humanes
|
-Contacte amb l’entorn humà.
-Aïllament
|
-Incomunicació
-Possibilitats àmplies d’establir
relacions.
|
Feina i lleure
|
-Dificultats per trobar feina en molts
sectors.
- Oferta de lleure limitada.
|
- Possibilitats de trobar feina en
molts sectors.
-Abundància en l’oferta de lleure.
|
Text causa-efecte
Efectes psicològics de l’enamorament
Causa: enamorament Efectes: -sensació d’eufòria i
felicitat - augment de l’autoestima
-Visió optimista del món - estat d’alta emotivitat
Text problema- solució
El baix rendiment escolar
Problema- El baix rendiment escolar
Solucions: - Disminuir les hores de televisió,
internet i d’altres mitjans audiovisuals.
-Seguir uns hàbits alimentaris i d’hores
de son adequats a l’edat.
-Incrementar la concentració
a classe.
-Mantenir uns hàbits en l’estudi.
Recursos lingüístics o característiques:
L’objectivitat del
text demana un llenguatge formal i precís que expressi amb claredat les idees:
-
L’ús d’exemples
-
Abundància de sintagmes nominals
-
Noms i verbs abstractes
-
Lèxic precís
-
Adjectius especificatius i no valoratius
-
Temps verbal: present atemporal
-
Connectors ( Molts d’ells són els mateixos que
els del text argumentatiu)
Afegir Informació
|
Explicar amb altres mots
|
Exemples
|
Resumir
|
A més, a més a més, també
|
És a dir, o sigui, dit d’una altra
manera, més ben dit
|
Per exemple, a tall d’exemple,
posem per cas
|
En resum, en síntesi, ras i curt,
comptat i debat
|
Causa
|
Conseqüència
|
||
Perquè, ja que, a causa de/que, com
que, atès que, per raó de/que, per culpa de, gràcies a
|
Per tant, doncs, en conseqüència,
com a conseqüència, de manera que, així que
|
||
Contraposar idees
|
|||
Ara bé, però, sinó que, al
contrari, no obstant això, tanmateix, en canvi, en cas contrari, per contra,
tot i així, de tota manera, encara que, tot i que, malgrat que, a pesar que,
sempre que
|
Exercicis:
1.Marca l’estructura d’aquest text explicatiu o
expositiu:
El terme amor
es defineix a partir de tres accepcions diferenciades. En la primera accepció,
l’amor és la inclinació o afecció profunda envers una persona. En aquesta
primera definició es recull, per exemple, l’amor de la parella, l’amor entre
pares i fills, l’amor fraternal... En una segona accepció, l’amor s’entén com
l’adhesió intensa i desinteressada a una cosa, uns principis... Com a mostra
d’aquest tipus d’amor cal tenir present, per exemple, l’amor a la justícia, a
la llibertat, a la pàtria... I finalment, l’amor es pot definir també com un
gran desig o interès per alguna cosa. L’amor al vi, a l’estudi, a les
matemàtiques, a les motos... serien bons exemples d’aquesta darrera accepció
del terme amor. Enciclopèdia Catalana
2.Quin tipus de text explicatiu és:
Text 1
La carpa platejada va ser introduïda per pescadors en
llacs dels EEUU fa uns trenta anys. Però ara s’ha estès per rius com el
Mississipí i els seus afluents i significa una greu amenaça per als peixos autòctons.
Per treure profit d’aquesta plaga, investigadors del Parc Zoològic de
Saint-Louis estudien com elaborar amb la carpa un pastís per alimentar animals
com pingüins, lleons marins i pelícans. El zoo gasta cada any més de 60 tones
de menjar, i fer servir la carpa significaria un gran estalvi. A part de
tranquil·litzar la resta de peixos del Mississipí.
Extret del web gas natural.
Text 2
Els rius són els ecosistemes aquàtics que més s’han degradat
durant l’últim segle com a conseqüència de la intensificació de l’agricultura,
les extraccions indiscriminades d’àrids, l’increment d’abocaments i les
escombraries, les obres de canalització i la reducció de la qualitat de les
aigües.
Extret del web fundacionatura
Text 3
Ben mirat, i sense gaires
ganes de fer comparacions per força, la por és una mica com el xiclet, que
s’estira i s’arronsa, es fa més gros o més petit i pren la forma que tu vols.
El que passa és que, per poca traça que hi tinguis, el xiclet el fas anar al teu
aire, però la por és de mal dominar, com aquelles eugues que no hi ha qui les
pugui fer pujar al cim. Miquel Massaguer,
No sé si dir-ho sabré. I altres contes
Text 4
El Tihar, Diwali o “Festa de les Llums” és
una festa hinduista que se celebra tretze dies després de la lluna plena de Kartik, normalment a final d’octubre o
al principi de noviembre. El primer dia, anomenat Kag Bali o «Dia del Corb», es fan ofrenes als corbs. Els
corbs són «missatgers de la mort» enviats per Yama. El segon dia és el Swan o
Sho Puja, «Dia del Gos», en què es fa un homenatge als gossos, els guardians de
les portes del reialme de Yama.El tercer dia, anomenat Laxmi Puja, dedicat a
Laxmi, deessa de la salut i la fortuna. La vaca és la forma visible de Laxmi.El
quart dia, anomenat Mha Puja, que precedeix l’any nou dels newars, consisteix en fer rituals de purificació del
cos i la ment, i per demanar la il·luminació. S’elaboren mandales i es fa un
àpat d’any nou. Els mandales simbolitzen la vida humana i la il·luminació.El
cinquè dia coincideix amb l’any nou newar, es fa una cercavila politicofestiva
a Kàtmandu amb un significat reivindicatiu.
Adaptació d’un text de Manel Carrera
Text 5
El foc té múltiples aspectes. Entre la creació i la distracció, el
realisme i la màgia.
La doma del foc és
un propòsit mai del tot assolit, ni tan sols amb els poderosos mitjans de les
tecnologies modernes. El seu risc, la necessitat de prevenció i extinció i la
recuperació dels danys han estat preocupacions de qualsevol societat i període
històric.
El calendari festiu,
a tot el planeta, i concretament a Catalunya, és molt ric en representacions rituals
i simbòliques del foc.
El foc ens continua
estimulant els cinc sentits, fent possible la confluència màgica del ritual, l’esperit
lúdic i la necessitat de diversió.
Adaptació del web gencat
3.Contesta les preguntes
següents després de llegir el text:
a)Digues el tema
b) Marca les parts en què es divideix el text i posa el nom
corresponent de cadascuna.
c) Digues quin model d’organització de les idees presenta.
d) Resumeix en una frase el contingut de cada paràgraf.
e) Localitza les definicions que apareixen en el text.
f) Indica els exemples que hi ha i explica en cada cas quina
idea aclareixen.
g) Posa alguns exemples de les característiques lingüístiques
que trobis.
h) Observa que el temps verbal que domina és el present. Què
significa que aquest temps té un valor atemporal?
Text
El terme cicle forma part del
vocabulari comú. Parlem del cicle de la lluna, del cicle menstrual, del cicle
superior, d’un cicle de conferències, el cicle de la vida...
Però des del punt de vista de les ciències, la idea de cicle té una
gran importància com a expressió d’una determinada manera d’entendre el
funcionament del món.
Per a les ciències, un cicle és una successió de fets o fenòmens que
presenten una certa periodicitat en l’espai o en el temps i que constitueixen
les etapes d’una evolució des d’un estat inicial fins a un estat final.
La ciència és una manera de mirar el món i de pensar-hi. Es fonamenta
en la convicció que el món natural es comporta d’una manera consistent i
predictible; per aquest motiu el principal objectiu de les ciències és el de
conèixer els models de comportament del món natural que tinguin poder
explicatiu i predictiu.
El cicle és una manera potent de mirar, pensar i organitzar molts tipus
de canvis, ja que ens permet mostrar les regularitats i lleis que els regeixen.
Al mateix temps ens permet de fer prediccions: el dia que començarà la
primavera, quan podrem veure al cel la constel·lació d’Orió, quan estarà a punt
la collita...
“Pensar i veure el món a través del concepte de cicle”, dins Ciències, núm. 4
4.Completa els texts
següents amb connectors adequats:
-Avui comencem el cicle de conferències sobre cinema dedicat
a Ventura Pons. _________________ , situarem els elements biogràfics del
director; _________________ , farem un breu recorregut per la filmografia i,
_________________ comentarem la seva primera pel·lícula.
-Quan els humans ens trobem en situacions límit, el tipus de
resposta pot variar en gran manera, _________________ , hem de tenir en compte
l’edat i les experiències vitals; _________________ , les circumstàncies
personals del moment; i, _________________ , l’atzar, que pot fer que davant
d’una determinada situació ens comportem de formes ben diferents.
- _________________ el tema del reciclatge, cal tenir
presents dos aspectes: _________________ , no hi ha encara prou consciència
sobre la utilitat de la tasca i, _________________ , els usuaris no coneixen
els procediments bàsics per fer més rendible el reciclatge.
5.Elabora un text explicatiu
de 10 línies sobre algun d’aquests temes:
-l’esport
- la violència en els estadis de futbol
- el riure
- el canvi climàtic
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada