divendres, 3 de desembre del 2010

3r d'ESO B. AVÍS












(Il·lustració de google imatges)

Alumnes de 3r B!!!

El dijous a la tarda, quan tornem després del pont, porteu el llapis de memòria amb la notícia que heu fet perquè la treballarem a classe. I qui pugui portar el portàtil i el llapis amb internet també perquè no sé si podrem disposar de l'aula d'informàtica. Jo ho intentaré! Si la tenim, us aviso al matí i així no cal que ho dugueu.

Ahhh! Mireu el vostre correu perquè a alguns us he comentat la notícia.
Gràcies!

Bon descansssssssssss!!! ;)

3r d'ESO i 1r BAT. PRONOMS FEBLES












(Il·lustracions de google imatges)

Hola esforçadíssims alumnes!
No us queixeu, no he posat ni xiquets meus, ni mindundis!
No us ho dic a vosaltres, però a veure si sabeu què vol dir "xafarot"? És una paraula dialectal del Camp de Tarragona. Treball de recerca per a BAT? jajjaaja!

Bé, anem per feina! 

Ens fa falta una mica de pràctica de substitució de pronoms febles de CD+CI. Tot solucionat amb aquests exercicis. 
Els de 3r C i D  feu-los per separat, substituïu el CD i després el CI però no en la mateixa frase!!!

1. Substitueix tots dos complements alhora:
a) Aquest individu ha pres la cartera al passatger del bigoti.
b) Hem encarregat les postres a la Neus.
e) Ha cedit la paraula al sots-secretari.
c) He venut la brusa a la Griselda.
d) Aviat retornaran el material a la Lluísa.
e) Han apujat el sou al Sergi.


2.Relaciona amb fletxes:
a) Li paga els llibres.                               1) L'hi paga.
b) Li paga les factures.                            2) La hi paga.
c) Li paga deutes.                                    3) Els hi paga.
d) Li paga la manutenció.                       4) Les hi paga.
e) Li paga allò.                                        5) Li'n paga (o N'hi paga).
f) Li paga els estudis.                              6) Li ho paga.
g) Li paga el mobiliario
h) Li paga els cursets.
i) Li paga això.
i) Li paga el lloguer.


3. Substitueix els dos complements:
a) Donaré la llauna al Pep.
b) Donaré la llauna a la Pepa.
e) Donaré les llaunes al Pep
c) Donaré les llaunes a la Pepa.
d) He deixat el tornavís a la Maria.
e) He deixat el tornavís al Marià,
f) He deixat les tenalles a la Júlia.
g) He deixat les tenalles al Julià.

4. Substitueix els dos complements:
a) Demà mateix tornarem això a la Lucrècia.
b) Venim per demanar la cassola grossa a la mare
e) Donava caramels al seu nét.
c) A vostè l'aprecia moIt. Ja veurà com li facilitarà informacions molt valuoses.
d) Ha canviat els bolquers a la criatura.
e) Li han esclafat la pilota de ping-pong,
f) Hem sol·licitat els horaris a l'empleat de la taquilla.
g) Mai no demanava diners al seu pare.


5. Omple els buits amb la combinació adient (sempre dos pronoms).Model. No sabien quina mena de substàncies eren aquelles i van demanar a un farmacèutic que els les analitzés. a) Si necessiten tela, d'aquí a un parell de dies _________podrem servir un quilòmetre, si cal.
b) Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ___________ preguntarem.
c) Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que ____________ tornaré tan aviat com pugui.
d) Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, _____________ quan no en duen emboliquem amb un paper molt higiènic.
e) Van demanar a l'empleat de l'agència de viatges l'adreça de l'hotel, però no _____________ va saber trobar.
f) Joan, afanya't a fer el sopar als convidats i serveix _________________ de seguida, que ja ronquen els budells ...
g) Aquests informes són per als arquitectes: fes _______________arribar tan aviat com puguis, que l'Enric i el Joan els esperen amb candeletes.

6. Rescriu les frases substituint per un pronom cada element repetit.
Model:  Sense voler, he trepitjat el peu a la Paula, però no he fet mal a la Paula. _ ... però no li he fet mal .a) No cree que la Bet vulgui fer la volta al món en globus amb nosaltres. De tota manera, ja preguntaré a la Bet si vol fer la volta al món en globus amb nosaltres.
b) Quan expliquis l'accident a la seva dona, explica l'accident a la seva dona amb molt de tacte.
c) L'Isidre va demanar al màgic Andreu que li expliqués com havia partit la noia, però aquest no va voler revelar a I'Isidre com havia partit la noia.
d) La nena ha dit que, mentre fos fora, deixaria al seu germà la pilota i la raqueta i, a última hora, s'ha repensat i ara només vol deixar al seu germà una de les dues coses.
e) La Núria ha demanat al veí que enretirés de davant el gual el seu Eivissa negre matrícula, però aquest es resistia a enretirar-li l'Eivissa negre matrícula.
f) És millor que expliquis a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, però explica bé a la Flor que aquesta nit ens hem trobat, que no malpensés ...
g) L'amo no volia que el vailet pasturés el ramat pels seus camps, perquè feia malbé a l'amo els seus camps.
h) He demanat tants favors a la Margarida, que no tinc prou valor per demanar més favors a la Margarida.


7.Completa:

a) Cambrer! Serveixi el segon plat a la meva senyora: no esperi a servir _____, que té tard.
b) Aquesta llimonada és per a la Roser: porta _________ .
e) Susanna, dóna aquestes bombetes al pare: porta _________ ara mateix.
d) A l'hora de berenar, el nen voldrà els entrepans: tu seràs l'encarregat de donar _______ .
e) Va dir que comentaria la cerimònia a la presidenta, però no va comentar ___________ .
f) Encara no tens clar si llogaràs el pis al noi de Cerdanyola? No t'hi pensis més: lloga _______ .
g) La pobra pianista necessitaria algú que l'ajudés a girar els fulls. Per què no _______ gires tu?
h) La Rita se n'ha anat un moment al lavabo i ha deixat les seves coses a la Berta perquè ______ guardés.


8. Evita les repeticions fent ús d'una combinació de CD + CI.
Models:
• El client ha demanat al notari les escriptures del pis i aquest ha donat les escriptures del pis al client. 

 _ ... i aquest les hi ha donades (donat).a) Com que en Rafel no havia vist mai els nostres peixos, he ensenyat els nostres peixos a en Rafel.
b) El presoner conservava la pipa entre les mans mentre lligaven les mans al presoner.
c) Encara que tothom donava la raó al fiscal, l'advocat defensor tenia prou proves per no donar la raó al fiscal.
d) En Gerard ens va fer una mala passada, però ens ho vam agafar amb humor: li vam agafar l'orella dreta i vam estirar l'orella dreta a en Gerard tot dient-li que no hi tornés més ...
e) L'Olga va demanar els dos llits plegables a la mestressa i aquesta no va dubtar ni un segon a deixar els dos llits plegables a l'Olga.
f) El conseller allargà la mà a l'empresària i aquesta estrenyé la mà al conseller efusivament.
g) L'Oleguer era tan entremaliat que un dia agafà la cua al quisso amb la intenció
d'arrencar la cua al quisso.
h) En veure passar l'equip rival, en Terenci s'ha ajupit per agafar uns rocs de terra i ha tirat els rocs a l'equip rival.
i)Aquest matí el Ricard m'ha demanat si li podia deixar la maleta i he deixat la maleta a en Ricard.

9. Reconstrueix les combinacions
Model: A l'Hortènsia se li ha gangrenat una cama i no sé pas si la hi salvaran.
-(...)si salvaran la cama a I'Hortènsia.
a) Ja has pagat el rebut de la llum a la mestressa? -No, encara no l'hi he pagat.
b) L'Eduard em va demanar que, tan bon punt em diguessin la notícia, la hi fes
e) El soldat es va desfer en excuses, però el sergent no les hi va acceptar.
c) A l'Avel·lina no li agradava gens aquell pis. No se'l compraria per res del món, bé de preu que l'hi oferissin.
d) La Raquel va demanar a la Sílvia si li podia deixar la moto i la hi ha deixada.
e) Tot i que el metge havia promès a la Marta que li prendria el pols, va marxar sense prendre-l'hi.

3r d'ESO. NOSALTRES FEM UN DIARI. El PERIÓDICO A L'INSTITUT












(Il·lustració de google imatges)

Hola a tots els meus i les meves periodistes per un dia de 3r A!


Vull felicitar-vos perquè avui hem fet una bona feina. 
Hem treballat molt dur per poder crear en només un matí el nostre diari gràcies a l'activitat del "Periódico a l'Escola". Ha sigut una mica bogeria, però ens ho hem passat bé! 

Aquí teniu el resultat. Veureu que, per una banda, hi ha les pàgines de la portada i, per una altra, les de l'interior. Aquesta distribució es deu a la necessitat de posar-les així per poder doblegar els fulls i que les notícies quedin allí on correspon.

Miindundis de 3r B, C i D!!!

Aneu-vos preparant perquè aviat us tocarà a vosaltres i ja veureu l'interessant que és saber com es produeix tot el procés d'edició del nostre petit diari.


Moltíssimes felicitats de nou!!