dissabte, 14 de novembre del 2009

COMPRENSIÓ LECTORA



                                                    (Fotografia extreta de Google imatges)


TEXTOS DE COMPRENSIÓ LECTORA

Textos de comrprensió lectora. Català a l'atac!! ( Àlex Gimeno)
Textos de comprensió lectora.Quadern virtual 1 .(Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).
Textos de comprensió lectora, Quadern virtual 2. (Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).
Textos de comprensió lectora. Quadern virtual 3 . (Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).

TIPUS DE TEXT


                                                           (Fotografia  de Sininho)

TIPOLOGIA TEXTUAL

Esquema dels diversos tipus de textos. (mapa conceptual de servlet)
El text explicatiu. (Servei de llengües i terminologia. Universitat Jaume I). 

Definició i característiques.
La notícia. (Servei de llengües i terminologia. Universitat Jaume I).
El text agumentatiu. (Servei de llengües i terminologia. Universitat Jaume I). Definició i característiques.
El text instructiu. (Servei de llengües i terminologia. Universitat Jaume I). Definició i característiques.
El text predictiu. (Servei de llengües i terminologia. Universitat Jaume I). Definició i característiques.
La narració. (Servei de llengües i terminologia. Universitat Jaume I).
La descripció. (Servei de llengües i terminologia. Universitat Jaume I).
Fitxes de textos per a estudiar. (Santijoanot).

PREMSA DIGITAL

Aquí teniu diversos enllaços de premsa perquè us resulti més fàcil fer una cerca de textos expositius, argumentatius, predictius, etc. I també reconèixer l'editorial, l'article d'opinió...

El Punt
Diari de Tarragona
El Periódico de Catalunya
L'Avui
La Vanguardia
Vilaweb
Kiosko.net (La premsa diària de tot el món en línia)
Kiosco.net (Premsa, revistes, blocs, publicacions online)

ORTOGRAFIA




                                              (Fotografia extreta de Google imatges)
L'ALFABET
L'alfabet. Correspondència entre so i grafia. (UB- Universitat de Barcelona).

RESUM DE NORMES ORTOGRÀFIQUES
Resum de normes d'ortografia (UPC)
Recull de normes ortogràfiques (Ed. Barcanova)

DICTATS
Dictats de l'edu365 (Edu365.cat. Generalitat de Catalunya)
Dictats (UPV)
Dictats en línia (Gencat.cat. Generalitat de Catalunya)



ACTIVITATS
Lliçons i exercicis d'ortografia.( Albert Aragonés). L'alfabet. Síl·labes i diftongs. Apostrofació i contracció. Guionet. Vocals. Accentuació. Dièresi. Consonants. Convencions gràfiques.
Repassem l'ortografia (Albert Aragonés)
Exercicis d'ortografia (Manuel Sifre)

LÈXIC




(Fotografia extreta de Google imatges)

ACTIVITATS DE LÈXIC

MUDSdeMots. (Edu365.cat. Generalitat de Catalunya). Activitats de lèxic. Tres nivells de dificultat.

FORMACIÓ DE PARAULES
Lliçons i exercicis de lèxic.(Albert Aragonès Salvat). Lèxic. Formació de paraules.Derivació, composició, habilitació.Abreviacions. Manlleus. Barberismes. Onomatopeies. Fraseologia.

SEMÀNTICA
Lliçons i exercicis de semàntica. (Albert Aragonès Salvat). Sinonímia i antonímia. Polisèmia i homonimia. Hiperonímia i hiponímia. Vocabulari bàsic. Terminologia. Lexicografia.

FRASEOLOGIA

Lliçons i exercicis de fraseologia. (Albert Aragonès Salvat). Comparacions lexicalitzades. Frases fetes i locucions. Refranys.
Lliçons i exercicis d'onomàstica. (Albert Aragonès Salvat). Noms de persona (antroponímia). Noms de lloc (toponímia).

MORFOLOGIA




                        (Fotografia de Google imatges)

GRAMÀTICA

Lliçons i exercicis de gramàtica.(Albert Aragonès Salvat).
MORFOLOGIALliçons i exercicis de morfologia.(Albert Aragonès Salvat). Obres de consulta. Cursos i manuals. Activitats, exercicis i proves. Gènere i nombre. Determinants, pronoms, verbs, adverbis, preposicions, conjuncions, interjeccions.



SINTAXI
Lliçons i exercicis de sintaxi. (Albert Aragonès Salvat).Obres de consulta. Cursos i manuals. Activitats, exercicis i proves. Categories, sintagmes, funcions sintàctiques. Concordança. L'oració simple. L'oració composta.PRONOMS FEBLES
En aquest enllaç hi trobareu un interessant exercici per a practicar els pronoms LI i ELS
. (Muds de mots. Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).
En aquest enllaç hi trobareu un interessant exercici per a practicar els pronoms EL i ELS. (Muds de mots. Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).
En aquest enllaç hi trobareu un interessant exercici per a practicar els pronoms LA i LES. (Muds de mots. Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).
En aquesta adreça web podeu practicar el pronom HI. (Muds de mots. Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).
En aquesta altra el pronom EN. (Muds de mots. Edu365.cat. Generalitat de Catalunya).Obres de consulta. Cursos i manuals de gramàtica. (Albert Aragonès Salvat).

FONÈTICA


                                                (Fotografia extreta de Google imatges)

ELS SONS DEL CATALÀ

Lliçons i exercicis de fonètica.(Albert Aragonès Salvat).

Els sons del català. (UB Universitat de Barcelona. Solà, Carrera, Pons).

HISTÒRIA DE LA LLENGUA






RESUMS D'HISTÒRIA DE LA LLENGUA CATALANA

Història de la llengua catalana. (Viquipèdia).

Història de la llengua catalana.Generalitat de Catalunya. Gencat.cat)

Història de la llengua catalana.(Racó Català.cat/ Cat 1714).

Auca de la història de la llengua catalana. (La Paret de les auques).

Em dic Catalunya i sóc una nació 1 part. (documental- reportatge pujat per al youtube). En aquest es fa un recorretgut sobre la història de Catalunya, les seves gentes, llengua i cultura.

Em dic Catalunya i sóc una nació 2a part. (documental- reportatge pujat per al youtube). En aquest es fa un recorretgut sobre la història de Catalunya, les seves gentes, llengua i cultura.

Em dic Catalunya i sóc una nació 3a part. (documental- reportatge pujat per al youtube). En aquest es fa un recorretgut sobre la història de Catalunya, les seves gentes, llengua i cultura.

SOCIOLINGÜÍSTICA





(Imatges extretes de Google imatges)

L'ESTAT DE LA LLENGUA CATALANA. TERRITORI. DIALECTES.
La salut del català.(Telenotícies de TV3. vídeo del youtube penjat per tv3).
La llengua a la Catalunya Nord. (TV3. Programa Entre línies. vídeo pujat al youtube per tv3)
El català a Perpinyà i a la Catalunya Nord 1a part.(vídeo del youtube pujat per Arrelstv)
El català a Perpinyà 2a part. (vídeo pujat per Arrelstv al youtube).


L'Alguer - la "Barceloneta" de Sardaigne. (Programa Web Clam de BarçaTV pujat al youtube per ).Una mica d'història per Pasqualino Mellai.

Català de l'Alguer: ensenyament. (Vídeo pujat per al youtube).
Entrevista amb el cantant alguerès, Claudio Sanna. (Vídeo pujat al youtube per Vilaweb). El músic considera que en aquests darrers anys, gràcies a als vols barats entre l'Alguer i Girona, molts joves algueresos han recuperat l'orgull de parlar l'alguerès.
L'Alguer.Caçadors de paraules. (Alghero. El parlar de l'ALGUER (illa de Sardenya)Programa de TV3: 'Caçadors de paraules' (cap. 8), emés el 26 de feb. de 2007. Pujat al youtube per ).
TV3 Caçadors de paraules: catalans o aragonesos? (Programa de TV3 Caçadors de Paraules. Pujat al youtube per tv3).
TV3.Caçadors de paraules: La morra. (Programa de TV3. Caçadors de Paraules, pujat per tv3 al youtube). Joc de taberna de Sant Carles de la Ràpita- El dialecte tortosí)

Caçadors de paraules. La salut de l'aranès. (Programa de TV3. Caçadors de paraules. Vídeo pujat al youtube per tv3).
MAPES LINGÜÍSTICSMostra de mapes lingüístics. (mapes trobats a la web d'Alcanar.com).

TEXTOS LITERARIS




                                                 (Imatge extreta de google imatges)
AUDIOLLIBRESAudiollibre en català.(Sons de les Ovelles Elèctriques). Textos llegits per ser escoltats de diversos autors/es catalans/es.
Audiollibres (Xtec.cat- Ivilater). Mercè Rodoreda. Pere Calders. Jordi Sarsanedas. Vicent Andrés Estellés.
LLIBRES DIGITALS GRATUÏTSProjecte Gutenberg. Pàgina web on disposes de llibres digitals gratuïts.

COMENTARI DE TEXT







COMENTARIS DE TEXT


Aquí teniu uns quants models de comentari. Espero que us facin servei.

Comentari d'Ausias March: Poema XXIX. "Si com lo taur se'n va fuit pel desert"

Comentari de text de Prudenci Bertrana: "Josafat".

Comentari de text de Josep Carner: "Els cocoters de Macuto"

HISTÒRIA DE LA LITERATURA. ÈPOQUES.



                                                 ( Fotografia de google imatges)

ESQUEMA GENERAL
En aquesta adreça web hi podreu trobar un esquema general dels distints períodes de la literatura catalana (Lletra. UOC).
ÈPOCA MEDIEVAL
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre l'Època Medieval i els trobadors.(Letra. UOC).
La literatura medieval.Joglars i trobadors. Ramon Llull. Les Cròniques... (vídeo del youtube pujat per Segonaoportunitat).
Literaura catalana a l'edat mitjana.(vídeo del youtube pujat per Cris050).
Llibre d'amic e amat de Ramon Llull. (vídeo del youtube pujat per HerberoMan).EL RENAIXEMENT
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre el Renaixement.(Lletra. UOC).

L'HUMANISME
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre l'Humanisme. (Lletra. UOC).

EL BARROC
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre
el Barroc. (Lletra.UOC).
LA IL·LUSTRACIÓ
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre
la Il·lustració.(Lletra. UOC).

EL NEOCLASSICISME
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre
el Neoclassicisme. (Lletra. UOC).

EL ROMANTICISME
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre
el Romanticisme. (Lletra. UOC).

LA RENAIXENÇA
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre
la Renaixença. (Lletra. UOC).

MODERNISME
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre
el Modernisme (LLetra. UOC).
En aquest enllaç que teniu a continuació hi podeu trobar una bona presentació ben completa sobre el Modernisme (Aulanet. Xtec. Generalitat de Catalunya) especialment com a moviment artístic.En aquest vídeo que teniu a continuació es pot veure un bon resum general sobre el moviment del Modernisme (vídeo pujat per Arraona al youtube).
NATURALISME
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre el Naturalisme. (Lletra. UOC).

NOUCENTISME
En aquesta adreça hi podreu trobar informació general sobre
el Noucentisme.(Lletra. UOC).

HISTÒRIA DE LA LITERATURA. AUTORS/ES.



                                              ( Il·lustració extreta de google imatges)
JOAN MARAGALL

En aquest enllaç podrem escoltar diversos
poemes del Joan Maragall musicats (música de poetes).CATERINA ALBERT (VÍCTOR CATALÀ)El 24 de març de 2009 el Romea acollia els monòlegs 'Infanticida' i 'Germana Pau', de Caterina Albert (pujat per Vilaweb al youtube), dirigits per Josep Maria Mestres i interpretats per Emma Vilarasau i Àngels Gonyalons.
En aquest altre vídeo hi podreu veure una notícia sobre un recital de piano dedicat a l'obra Solitud (pujat per Remordejazz) de Víctor Català.

En aquesta web hi trobareu una
auca sobre la vida i l'obra de Víctor Català (La Paret de les auques).
SANTIAGO RUSIÑOL

En aquest altre enllaç hi podeu trobar tota la informació necessària d'una de les obres cabdals de Rusiñol: "
L'auca del senyor Esteve"(Dossier de treball "Teledebat Santiago Rusiñol"de Ramon Salvo i Elena Vicioso).En aquest altre enllaç hi podeu veure una web que en realitat és una auca de la vida i l'obra de Rusiñol (La Paret de les auques).
PRUDENCI BERTRANA
En aquesta web hi trobareu un ample estudi, amb activitats incloses, sobre l'obra "
Josafat" de Prudenci Bertra (Biblionet. Guia interactiva de literatura catalana)
CARLES RIBA
Podeu veure el vídeo de Carles Riba
"El far solitari" (Edu3.cat. Programa El meu avi. TVC).
També podeu veure un altre vídeo interessant de Carles Riba:
"Passió i lucidesa" (Edu3.cat. Programa Viure i escriure. TVC).JOSEP CARNER

En aquesta adreça web hi trobareu un complet paquet d'exercicis per a treballar el llibre de "Els fruits saborosos". (Biblionet. Guia interactiva de literatura catalana).
En aquesta altra adreça web hi trobareu poemes de Carner cantats (Música de Poetes) per diversos cantautors.
En aquest vídeo hi podeu veure com el grup català "Túrnez i Sesé" interpreten la cançó "Aigües de primavera" basada en un poema escrit per Josep Carner

JOAN SALVAT-PAPASSEITEn aquesta adreça web hi podeu trobar una completíssima
guia de lectura sobre Papasseit (Biblionet. Guia interactiva de literatura catalana).
En aquest vídeo podem veure Joan Manuel Serrat cantant una cançó dedicada a Salvat - Papasseit- Divisa (pujat per Latieta)
En aquesta adreça web podem escoltar i veure poemes musicat de Papasseit ( Divisa (pujat per Latieta al youtube), Domino Malamar (pujat per Xopep) , Dona'm la mà recitat per Ovidi Motllor (pujat per NISQC), Joan Salvat (pujat per Orifant), TV3 vídeo J Salvat-Papasseit 1a part (TV3. Vídeos a la carta. Programa Tons) i 2a part( TV·. Vídeos a la carta.Programa Tons).



En aquest vídeo es pot veure un resum emès pel programa de TVE2 Miradas en què es presenta un projecte d’un grup musical anomenat Àudio sobre els poemes de Joan Salvat-Papasseit
En aquesta altra adreça web hi trobarem diferents
versions cantades de poemes de Salvat-Papasseit (Música de poetes).
En aquesta adreça web podreu observar una gran quantitat d’exemples de cal.ligrames fets en flash (Epímone. Lluís Calvo i Pedro Valdeolmillos) .
En aquesta adreça hi trobarem una bona llista de cal.ligrames fets per alumnes universitaris (UOC. Alumnes de Carme Arenas).

J.V. FOIX
Aquesta és l’adreça
web oficial de l’autor avantguardista J.V. Foix (Fundació J.V. Foix).

SALVADOR ESPRIUPodeu veure el
vídeo dedicat a Salvador Espriu "Retalls", (Edu3.cat. Programa Retalls. TVC) on es fa una ressenya sobre la seva vida personal i la seva obra.
També podeu veure un altre vídeo "El temps de les paraules" (Edu3.cat. Programa El meu avi. TVC) on hi apareixen alguns dels seus familiars i expliquen algunes vivències de l’autor més personals.
JOSEP PLA
Heu de veure els vídeo de Josep Pla "
Una ombra en el paisatge" ( Edu3.cat. Programa del meu avi. TVC) i fer-ne un comentari
Podeu veure aquest altre vídeo dedicat a Josep Pla (Edu3.cat. "Calmes de mar pel juny" de Catalunya Ràdio) on ens trasllada, a través de la imaginació, a les petites cales de la costa empordanesa.
En aquest altre vídeo titulat "Les tempestes elèctriques" Pla, a través d’un text ple de lirisme , descriu les inevitables tempestes elèctriques estiuenques que sovint esdevenen un espectacle prodigiós
En aquest vídeo, l’obra de Josep Pla se situa en el context biogràfic i històric en què es va produir.Una tria de citacions significatives expressen les opinions de Pla sobre diversos temes (Edu3.cat. Programa Les tempestes elèctriques. Catalunya Ràdio) i mostra clarament la seva personalitat, amb afirmacions polèmiques i contundents.MERCÈ RODOREDAHeu de veure el vídeo que és un capítol del programa "Aleph" (Edu3.cat. TVC) dedicat a l'escriptora.
Per a conèixer més la biografia de l’autora també podeu veure el vídeo següent: "Vida secreta" (Programa El meu avi. TVC) .
MANUEL DE PEDROLOHeu de veure els vídeo de Pedrolo "Capítol 1 Mecanoscrit del segon origen" (Producció CCMA. Capítol 1r de la sèrie de TV3).
PERE CALDERSEn el vídeo "
Retalls", (Edu3.cat- Programa Retalls. TVC) es fa una breu pinzellada de la biografia i l’obra literària del contista català per excel·lència.
Un altre vídeo "Pere Calders, l'home dibuixat"(TVC). El programa "El meu avi" repassa la vida de l’escriptor a través de testimonis de les persones que el van conèixer.

JOAN PERUCHOVídeo ( Edu3.cat. Programa Retalls. TVC) on es fa una descripció d’aquest escriptor polifacètic que compaginava el castellà amb el català.

RACÓ LITERARI






POESIA


Gaudiu de la poesia amb:
Joan Salvat Papasseit "Amo l'aroma..."

DEURES

  (Il·lustració extreta de google imatges)

DEURES
En aquest espai podreu trobar els deures que heu de fer diàriament. Serà la vostra agenda de deures de català perquè no se us escapi res de res. Espero que us serveixi.

LECTURES



                                                 (Fotografia extreta de google imatges)

GUIES DE LECTURA
Propostes de lectures Edu365.
Llegir és fantàstic no et perdis aquesta sensació!

TREBALLS




                                                    (Il·lustració extreta de google imatges)



Aquí és on podreu trobar els treballs realitzats per vosaltres! La vostra feina exposada perquè tots i totes en puguem gaudir.

JOCS



                                                    (Fotografia extreta de google imatges)

JOCS

Aquí tens uns quants jocs per poder divertir-te i a la vegada aprendre una mica més de català.
Jocs de paraules i passatemps 1. (Secretaria de Política Lingüística). 
Mots encreuats, jeroglifics, sopes de lletres. Jocs de paraules i passatemps 2. (Secretaria de Política Lingüística).Jocs de paraules i passatemps 3. (Secretaria de Política Lingüística).
(Jocs LIC. diversitat lingüística i cultural. (Generalitat de Catalunya).Jocs del Periódico. (El Periódico). El penjat. Encreuat blanc. Jeroglífics.Què m'has dit? (TV3. Programa Què m'has dit?). dits i fets dels oficis.

EXPRESSIÓ ORAL

 (Il·lustracions extretes de google imatges)

                    (Il·lustracions extretes de google imatges)


COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL I NO MORIR EN L'INTENT!

Aquests són els passos per fer una bona exposició oral:

1r pas. Triar el tema.

2n pas. Escriure una pluja d'idees sobre el tema.

3r pas. Cercar informació objectiva al respecte.

4t pas. Triar i seleccionar la informació trobada.

5è pas. Organitzar l'explicació seguint l'esquema tot fent un guió.

6è pas. Preparar material de suport, imatges...

7è pas. Assajar bastant.

8è pas. I si fas tot això segur que et sortirà EXCEL·LENT!!


Per a preparar l'exposició:

1. Tingues en compte quin és el teu objectiu:

a) explicar

b) informar

c) argumentar algun tema


2. Pensa a qui va destinada (nombre de persones, edat, nivell cultural...

3. Determina la durada (en el nostre cas ha de ser de 2 a 3 minuts)

4. Identifica i organitza les idees principals que vols transmetre.

5. Pensa com has de passar d’un punt a un altre de la teva exposició, de manera que es vegi el lligam del què vas dient i que el públic t'entengui bé.

6. Escull els exemples més adequats per a clarificar la presentació i fer-la entretinguda. Si vols, pots incloure alguna anècdota en l’explicació per a captar l’interès del públic.




El guió:

Serà la teva guia, però en cap cas ha de ser tota la teva exposició redactada. N'ha de ser un extracte. Un cop comencis l'exposició no la podràs usar, et servirà només per assajar.

Hi ha de constar de manera clara les tres parts de l'exposició:

- una introducció (de què vull parlar).

- un desenvolupament (en parlo).

- una conclusió (resum brevíssim del què he parlat).



Consells pràctics per a millorar l’exposició oral.


- Busca un fil conductor que t'ajudi a estructurar l'exposició.

- Recull informació que et pugui ser útil, no tota.

- Assaja l'exposició. Explica-la a algú de casa i sinó fes-ho davant del mirall i cronometra el temps. Pensa que amb els nervis aniràs més ràpid a classe que a l'assaig. Observa el posat, el gest i la mirada, el to de veu. Has de ser convincent, no arrogant.

- No recitis de memòria tot el que saps. És tracta d'una explicació, no d'una recitació.


- En cas excepcional de quedar-te en blanc, pots mirar el guió si et perds, però no el llegeixis.



- Ajuda't de material extra que doni suport a la teva exposició (usa la pissarra, imatges, objectes, sons... res de powerpoints).


- Parla alt però sense cridar. Els de l'última fila de la classe t'han d'escoltar també.

- Procura ser natural en el posat. No forcis una postura excessivament estudiada. No creuis els braços, no posis les mans a les butxaques, ni t'agafis les mànigues del jersei, ni moguis la cama nerviosament...

- Fes ús del llenguatge no verbal: la mirada, les pauses, els gestos...

- Varia el to i el volum de la veu. Sempre el mateix to de veu cansa.

- Vés recordant en quin moment de l'exposició et trobes. Ex.: Per finalitzar...

- Si introdueixes conceptes nous o tècnics que potser no se saben, explica'ls.

- Ajuda't de connectors (conjuncions), remarca'ls per tal de donar emfasi a les diferents parts de la teva exposició.

- Crida l'atenció del teu auditori. Utilitza una anècdota o algun toc d'humor.

- Pensa en el teu públic quan posis exemples o proves.

- Per acabar, fes una síntesi d'allò que has parlat. Aquí pots refermar el teu punt de vista o bé pots plantejar un dubte i deixar-lo en l'aire.



Què avaluaré?
- La imatge que desprenies era de seguretat i confiança, de naturalitat o era tot el contrari? Has arribat als teus oïents o no?


- Has fet una exposició ordenada, amb les idees clares? Se t'ha entès? Has remarcat clarament les diverses parts? Has iniciat l'exposició amb una salutació o situant el tema i l'has acabat amb el resum o comiat?



- El teu públic t'ha seguit amb ganes i entusiasme o s'ha avorrit i ha deixat d'escoltar? Has introduït alguna anècdota o nota d'humor?


- Has fet una explicació sobre el tema o l'has recitat de memòria. Has usat el guió o no? Si has hagut de recòrrer a ell, l'has llegit o has explicat?

- Se't sentia bé des de qualsevol lloc de la classe? El teu to era l'adequat, ni massa alt ni massa baix? Has modulat la veu i no has utilitzat sempre el mateix to? Has articulat bé els sons, has vocalitzat? 

- Has utilitzat el registre que calia, ni massa culte ni massa familiar o vulgar? El vocabulari utilitzat era l'adequat pel tema, ric, precís, correcte?

- Has evitat castellanismes i crosses lingüístiques (paraules que repetim per donar-nos temps pensar) del tipus: "vale", "pues", "i"...?

- La teva postura era l'adequada o indicava molt de nerviosisme (posició molt lenta i tensa, arrepenjada, braços creuats- tancament, moviment nerviós de cames...) i ganes d'acabar? T'has ajudat del llenguatge no verbal per acompanyar l'expressió o no?

- T'ha faltat temps? Te n'ha sobrat? O potser has tingut el temps just, cronometrat?

- Has recorregut a elements de suport visual? Els has gestionat adequadament?




D'altres orientacions generals


Una exposició oral parteix d’un text que prèviament s’ha d’haver preparat tenint en compte que el tema que es tractarà ha de ser ben limitat i definit. Així doncs, l’exposició no es pot improvisar sinó que s’ha de buscar informació sobre el tema que s’ha d’exposar.

A continuació, s’ha de seleccionar la informació sense oblidar que el temps d’exposició estarà pautat. Després, cal fer un esquema que serveixi de guió. L’esquema ha de contenir els mateixos apartats que té una exposició escrita; és a dir, introducció, desenvolupament, resum i/o conclusió. En la introducció es presenta el tema i se’n destaca l’elecció, o l’interès o importància o actualitat. Pel que fa al desenvolupament, és la part central i per tant, la més llarga. Com a conclusió o resum, ens pot oferir una valoració dels resultats del treball o simplement un resum.

A l’hora de l’exposició, sempre s’ha de recordar que hi ha gent que escolta i així es podrà notar si l’auditori es perd, i cal anar més a poc a poc; si es cansa, i s’ha d’abreujar; o si interessa, i es pot ampliar amb anècdotes o curiositats diverses. Per situar en el tema l’auditori, serà bo que qui parli vagi anunciant els diferents apartats del tema a mesura que van apareixent en el discurs. Així mateix, és convenient emprar les fórmules habituals per iniciar la conferència com ara la intenció d’interessar, les limitacions a l’hora d’abordar el tema, etc i les habituals per acabar, l’agraïment per l’atenció, etc.

Amb l’objectiu de facilitar la comprensió o d’atraure l’atenció sobre el tema que es tracta, es pot utilitzar la pissarra o altres elements de suport com ara fotocòpies, documents sonors, audiovisuals, objectes...

En començar, cal saludar i presentar-se correctament. Cal fer servir un registre adequat: un vocabulari ric, precís, correcte, evitant paraules massa col·loquials o vulgars.


Altres consells:

Haver treballat i raonat prèviament el tema per explicar-lo amb fluïdesa i poder improvisar, si cal. Tot dintre del temps fixat.
No memoritzar totalment l’exposició perquè la memòria pot fallar.
Tenir l’esquema de l’exposició a la vista per seguir l’ordre establert si ens perdem, i tenir-hi anotats els exemples, les citacions, les dates, etc. És important mirar els qui escolten i no fixar la vista en l’esquema.
Articular bé els sons de manera que la pronúncia sigui clara. Parlar amb fluïdesa i naturalitat per assegurar-se d’una audició perfecta. El ritme ha de ser més lent en les idees importants i més ràpid, en les secundàries.
Ajustar el to de la veu (més alt o més baix) i el ritme de la parla (més ràpid o més lent) al contingut de l’exposició per subratllar les idees importants. Hi ha tècniques per dominar la intensitat i la modulació de la veu. Respirar bé és fonamental perquè, si no, l’aire s’acaba aviat, potser en el moment en què es diu el més important. La intensitat de la veu es pot practicar llegint en veu alta a casa: primer en veu molt baixa, a poc a poc, i després es pot provar de fer-ho en veu cada cop més alta.
Gesticular amb mesura. Si estem drets, hem de mantenir una postura recta, sense moure excessivament el cos i sense necessitat de recolzar-nos enlloc ni amagar les mans... Si estem asseguts, deixarem l’esquema damunt la taula. S’ha d’evitar fer sorolls amb la cadira... La nostra imatge també comunica!

L' exposició haurà de ser clara i rigorosa i ha de sintetitzar tot el treball que heu fet. Penseu que no es tracta de llegir un text, sinó de parlar en públic.
Penseu quins mitjans tècnics podeu utilitzar (ordinador, projector de diapositives, retroprojector de transparències, reproductor de vídeos, CD-ROM, connexió a internet...).
Si es tracta d’un treball de grup, repartiu equitativament els continguts que haurà d’exposar cada company.
Recordeu que disposeu d'un temps limitat.

Identifiqueu i organitzeu les idees principals que voleu transmetre.
Penseu com heu de passar d’un punt a un altre de la tema exposició, de manera que es vegi el lligam del que aneu dient i que el públic us entengui bé.




Elegiu els exemples més adequats per a clarificar la presentació i fer-la entretinguda. Si voleu, podeu incloure alguna anècdota en l’explicació per a captar l’interès del públic.
Proveïu-vos d’un guió esquemàtic de l'exposició amb els punts clau del treball i els exemples. El podreu utilitzar durant la presentació en cas de quedar-vos en blanc.


Practiqueu l’exposició:

Cadascú ha de memoritzar l’estructura i el desenvolupament general de la seva intervenció. Fa molt mal efecte que el qui parla hagi de mirar contínuament el paper per saber què ha de dir.
Assageu en veu alta i comproveu que la durada de la vostra intervenció no sobrepassa el temps de què disposeu. Feu que us escolti el vostre professor tutor o d’altres companys de classe: us poden aconsellar sobre molts aspectes de la vostra intervenció (claredat, amenitat, etc.).
Assegureu-vos que l’explicació oral encaixa bé amb els mitjans audiovisuals que heu preparat.


Durant la presentació individual, mira el públic. No parlis mirant al terra o amb la vista perduda.
Parla a poc a poc, amb naturalitat i amb un to de veu audible. Si parles de pressa no s’entendrà bé el que dius, oblidaràs coses o et repetiràs....
Canvia el ritme i el to de veu durant la presentació, perquè no sigui monòtona.
Mostra't relaxat i convençut de l'interès del teu treball.
Consulta el guió durant la presentació, però el mínim possible.
Harmonitza la teva explicació oral amb els mitjans visuals que facis servir. No et limitis a llegir els textos projectats.
Centrat en el que és fonamental, evita les repeticions, no gastis tot el temps en un punt perquè això t’obligarà a córrer per a tractar els altres punts.
No excedeixis del temps que et toca.

De ben segur que si seguiu aquests consells us sortirà molt bé! I recordeu, és qüestió d'assajar molt! :)



Podeu també mirar aquesta presentació i bloc si necessiteu més informació:

PAUTES PRESENTACIÓ ORAL


Pautes presentació oral 4t de sicafe


View more presentations from sicafe.

(Presentació de l'expressió oral realitzada per Sicafe.)

Com parlar en públic. Blog on teniu una sèrie d'indicacions interessants de com parlar en públic.