diumenge, 27 de novembre del 2011

TREBALL COOPERATIU I ORACIÓ SIMPLE

Hola, petardusssss!
Com que veig que us agrada moltíssim això de les categories gramaticals... He pensat que estaríeu desitjosos de fer anàlisi sintàctiva. Per tant, aquí va una tanda de teoria i anàlisi d'oracions, senzilles, no cal dir.
Molts ànims i ganes!

PD: Us deixo aquí també un recordatori de pauta de l'anàlisi sintàctica i els diferents complements del verb.


Ah! I treballarem aquesta unitat en equips,mitjançant el treball cooperatiu.

I per tal que tot funcioni tots hem de seguir unes NORMES GENERALS:

- Compartir-ho tot.
- Demanar la paraula abans de parlar.
- Acceptar les decissions de la majoria.
- Ajudar els companys.
- Demanar ajuda quan la necessiti.
- No rebutjar l'ajuda d'un company/a.
- Fer la feina que em toca.
- Participar en tots els treballs i activitats de grup.
- Treballar en silenci i quan faci falta parlar en veu baixa.
- Complir aquestes normes i fer-les complir.

TASQUES DEL COORDINADOR/A:
- Coordina el treball de l'equip.
- Regula l'activitat i s'assegura que es segueixin tots els passos de l'esturctura acordada.
- Anima els membres de l'equip.
- Informa del què s'ha de fer.
- Procura que no es perdi el temps.

TASQUES DE L'AJUDANT DE COORDINADOR/A:
- Ajuda el coordinador/a
- Supleix aquest/a quan no hi és.

TASQUES DEL SECRETARI/A:
- Controla el to de veu dels membres de l'equip.
- Recordar a cadascú el què ha de millorar (objectiu personal).
- Porta el diari de sessions i el guarda.


TASQUES DE L'INTENDENT:
- Guarda el material comú (per ex. fotocòpies) i en té cura.
- S'assegura que tots els membres mantenen neta l'àrea de treball i que es tracti bé el material.

ORGANITZACIÓ:
Els grups són els següents.

3r A
GRUP 1

- SAMIRA - Coordinadora
- LORENA - Secretària
- IVÁN- Intendent

GRUP 2

- JUAN JOSÉ- Coordinador
- TAMARA - Secretària
- PEP- Intendent


GRUP 3

- MANU - Coordinador
- LLUÍS - Secretari
- DAVID- Intendent

GRUP 4

- EVA - Coordinadora
- MELISA - Secretària
- SERGI- Intendent


3r B
GRUP 1

- XAVI - Coordinador
- MÍRIAM - Ajudant coord.
- SERGI- Ajudant coord.
- EVA - Secretària
- ÓSCAR DE LA CRUZ- Intendent

GRUP 2

- LARA- Coordinadora
- ESTRELLA - Ajudant coord.
- LAIA - Secretària
- PAULA- Intendent


GRUP 3

- ARIADNA - Coordinadora
- ABDELHALIM - Ajudant coord.
- ESTEFANIA - Secretària
- ÓSCAR IBÁÑEZ- Intendent

GRUP 4

- MARIA - Coordinadora
- RAQUEL- Ajudant coord.
- EMAD- Ajudant coord.
- VIKTORIYA - Secretària
- NAOMÍ- Intendent

3r C
GRUP 1

- BRENDA - Coordinadora
- ELISEO - Secretari
- JUAN MIGUEL- Intendent

GRUP 2

- ISABEL- Coordinadora
- ANNA - Secretària
- ÀLEX- Intendent


GRUP 3

- JOEL - Coordinador
- PAULA - Secretària
- PAU- Intendent

GRUP 4

- CESC - Coordinador
- FÀTIMA - Secretària
- GERARD- Intendent

3r D
GRUP 1

- JOANA - Coordinadora
- MARC - Secretari
- MARIA- Intendent

GRUP 2

- RAQUEL- Coordinadora
- ANNA - Secretària
- NEREA- Intendent


GRUP 3

- GERARD - Coordinador
-  JUDIT- Secretària
- FEDERICO- Intendent

GRUP 4

- PEDRO - Coordinador
-  MÍRIAM- Secretària
- MIGUEL- Intendent
Sintaxi



View more presentations from zhendra.

EL PREDICAT


El predicat informa sobre el subjecte. El verb és l'element nucli que domina i pot estar acompanyat de complements o no. Ex.: Plou. Escolta la ràdio. És coix.


1. Estructura


Predicat ---> verb (+CV) (+CC)


El verb selecciona els complements segons les necessitats per completar la predicació.


a) Els complements verbals són: CD, CI, CRV o C. Preposicional, Atribut i Predicatiu.


b)Els complements circumstancials: més allunyats de l'acció verbal, afegeixen circumstàncies (situen el lloc, mode, quantitat, finalitat, companyia, instrument...)


2. Classificació dels verbs:


a) Segons la seva relació que presenten amb el subjecte, es classifiquen en:


- verbs personals: tenen subjecte. Ex.: Nosaltres som amics


-verbs impersonals: no tenen subjecte. Són els verbs metereològics i el verb haver-hi. Ex.: Neva. Hi ha una multitud a l'entrada.


b) Segons la relació que presenten amb els complements, els verbs es classifquen en:


- Verbs copulatius: anomenats de predicació incompleta. El verb no informa, actua com d'enllaç entre el subjecte i l'atribut. Verbs ser, estar, semblar i parèixer. Ex.: El Pep està molt content.
- Verbs predicatius: o de predicació completa, informen sobre l'acció o procés del subjecte. Ex:. En Joan canta òpera


Aquests últims es subclassifiquen en:


- transitius: necessiten CD Ex.: La Carme menja amanida


- intransitius: no admeten CD. Ex.:Renuncia a tot.


- reflexius: el subjecte és agent i pacient. Ex. Els nens es renten (a ells mateixos).


- pronominals: es conjuguen amb un pronom i denoten activitat interna Ex.: S'enrabia sovint.


- recíprocs: l'acció és feta i rebuda per tots els que la realitzen. Ex.: els meus alumnes s'abracen.


3. Complements del verb


3.1 El CD



- És el complement més directament relacionat amb el verb.

- Es reconeix perquè és la cosa feta, vista, demanada... (L'Oriol veu una pel·lícula- la pel·lícula és la cosa vista). I a més admet la transformació a passiva: La pel·lícula és vista per l'Oriol).

- El CD s'introdueix sense preposició. (Estimo el noi. Veg la noia). Va amb preposició: davant d'un pronom personal tònic (tu, ell...), davant els pronoms (tothom, tots, ningú), en l'expressió l'un a l'altre, davant d'infinitiu i en casos d'ambigüitat.

- Estructures possibles: SN -La Paula obria el llibre/ Infinitiu - En Pere sentia cantar/ Conjunció subordinada+Oració- Vull que vinguis.

- Substitució pronominal
*El, la, els, les ---> SN determinat amb article, demostratiu o possessiu. Deman els seus mitjons. Els demano.
* En ---> SN no determinat. Demano llibres- En demano.
*Ho ---> Això, allò, oració subordinada - Vull això- Ho vull /Vull que vinguis- Ho vull.

3.2 EL CI

- El CI és el receptor de l'acció verbal. Escric una carta a l'avi.

- Es reconeix perquè sol anar darrere del CD i s'introdueix amb les preposicions "a" o "per a". Compro segells per als nebots.

- Estructura: S. Preposicional (Faig una comanda al botiguer) / Conj. sub. + oració (Porto el diari per a qui el vulgui llegir).



Substitució Pronominal:
LI singular (masculí o femení) -li. Compro això a en Joan. Li compro això.
ELS plural (masculí o femení) -els. Pago el rebut a les veïnes. Els pago el rebut.

*** Combinació CD determinat (El, la , les , les ) +CI singular (li), el pronom li es transforma en "hi" i l'ordre s'altera CI+CD ---> CD+ CI. Dono l'oli al noi- L'hi dono/ Dono la caixa al noi-La hi dono.

3.3 El CRV o C PREP.

- És una extensió dels significat verbal. El verb exigeix una preposició per a relacionar-se amb el complement. S'adona de la situació.

- Per a identificar-lo, cal fixar-se en el verb per comprovar si demana la preposició.
A: accedir, contribuir, procedir, renunciar, acostumar-se, arriscar-se, exposar-se, dedicar-se...
DE: recordar-se, oblidar-se, adonar-se, riure's...
EN: entossudir-se, tardar, vacil·lar, afanyar-se, pensar...
AMB: avenir-se, adir-se







*Cal tenir present que les preposicions canvien davant l'infinitiu, només admet "a" o "de". I que les preposicions cauen davant la conjunció "que". S'adona (de) que fa tard.

- Estructura: S Prep- Em dedico a la pintura / Prep+infinitiu- M'abstinc de votar / Prep+ oració introduïda per "que"- Va arriscar-se que tots el deixessin de banda.

- Substitució pronominal:
En- introduït per la preposició DE. Em burlo dels amics- Me'n burlo.
Hi- introduït per altres prep. excepte "de". Accedeixo al càrrec. Hi accedeixo.

3.4 L'ATRIBUT

- S'ajunta a verbs copulatius (ser, estar, semblar, parèixer). El verb només fa d'enllaç entre el subjecte i l'atribut. L'Anna és tímida.

- Es pot reconèixer perquè concorda en gènere i nombre amb el subjecte quan es tracta d'un adjectiu. La carretera és costeruda. A més assenyala una qualitat i si s'elimina el verb, queda un sintagma nominal- La sabata és de pell- La sabata de pell.

- L'atribut es pot introduir amb preposició o sense. El color és pàl·lid. El camió és de gran tonatge.

- Estructura: SN- En Marcel és el pare. /S. Adj. En Marc estava enfadat / S. Prep. L'ordinador era de joguina. / Oració. En Roger és qui va resoldre el problema.

- Substitució pronominal:
El, la, els, les - substantiu determinat. Ell és el geni.-Ell l'és.
Ho- substantiu indeterminat. És arquitecte.- Ho és.
En- per emfasitzar. Que n'és de ximple.

3.5 EL PREDICATIU

- Complementa alhora al subjecte+verb ( En Quim anava cansat) o al verb+CD (Duu la camisa bruta).

- Es pot reconèixer perquè va amb verbs com "restar, mantenir-se, quedar, parèixer, mostrar-se, tornar-se, esdevenir, posar-se, viure, caminar, dur, caure, morir, trobar...". El trobo trist. I a més concorda amb el subjecte o el CD- Els nois es mantenen tensos.

- Pot introduir-se amb preposició o sense. El prenen per inútil. Corria espantat.






- Estructura: Adj. S'ha tornat impertinent. / Participi. En Xavi s'ha trobat marginat. / S. Prep.
El prenen per idiota.

- Substitució pronominal:
Hi- generalment sempre. Viu estressada- Hi viu.
En- Amb els verbs "elegir-se, dir-se, fer-se, nomenar" i semblants. Em dic Josep. Me'n dic.
Amb matís d'intensitat. Me'n sento tant, de trista!


3.6 EL COMPLEMENT CIRCUMSTANCIAL

- Afegeix circumstàncies a l'acció verbal (lloc, temps, mode, quantitat, companyia, instrument, direcció, causa, finalitat, condició i concessió).

- Per a reconèixer el tipus cal fer la pregunta adequada: On?-lloc / Quan?-temps/ Com?-mode/ Quant?- quantitat/ Amb qui? Companyia/ Amb què? instrument/ Cap on?- direcció (corria contra direcció)/ A causa de què? causa (No vindré perquè estic ocupat)/ Amb quina finalitat? finalitat (No li diu que marxa a fi que no pateixi)/ A condició de què? condició (Si no feu bé l'examen, no podreu aprovat)/ Malgrat quin obstacle? concessió (Malgrat tots els accidents, l'excursió va ser un èxit).

-S'introdueixen amb o sense preposició (Vaig a Badalona), amb una locució preposicional (No hi anaren a causa de la pluja), amb una conjunció (Hi anirem quan sigui l'hora) i amb una locució conjuntiva (Després que hàgim esmorzat, caminarem).

- Estructura: SN- Va tornar l'altre dia / SPrep- Són a la muntanya/ S. Adv. -Treballarem aquí/ Prep+Oració - Si convé, hi anirem plegats.

- Substitució pronominal:
En - CC introduït per la prep DE. Vinc de París. En vinc.
Hi- CC introduït per una altra prep excepte "de". Vaig a Barcelona. Hi vaig.


*Els CCMode se substueixen sempre per HI (vagin amb prep "de" o no). Parla malament- hi parla/ Camina de genolls - Hi camina.

- Analitzeu:

1. Plou molt avui
2. Tots i totes vam sortir molt contents del cinema
3. Una avaria informàtica col·lapsa el cel d'Europa

I ara les de nota:

4. Els dilluns, el veí de la meva estimada germana organitza unes festes multitudinàries a casa seva.
5. En Joel farà una entrevista als jugadors de futbol i al seu entrenador a l'estadi.
6. Els alumnes i les alumnes de primer curs de batxillerat de la meva classe parlen molt a l'hora de la matèria de català

Les següents oracions no cal que les analitzeu totes. Només mireu quins complements del verb o circumstancials hi ha:
- Parlen de l'aniversari
- Regaleu-nos les entrades
- La Laura em pentina
- No conec el fill de la veïna
- Trameteu als corresponsals les notes del mes
- El meu pare és mecànic
- Us porten les flors
- El pare ja s'ha posat bo
- Ahir us va veure
- Es riu dels amics
- Els va comprar jerseis
- Estava molt pàl·lida després de l'operació
- Es dedica a l'esport
- La conserge ens dóna el bon dia
- Es va quedar sord
- Els han comprat
- Preneu-vos un cafè
- Eren tots davant del palau
- Torna'ls els exàmens
- Aquest vestit sembla de seda
- Li va donar el llibre
- Ja s'acostumarà a la nova feina
- Ja són les deu
- Les miro
- Demà jugarem a pilota
- En poc temps s'ha fet famós
- Compra'ls
- En Joan no es fa amb la Laura
- Posa les postres a les convidades
Exercici. Reconeix les funcions sintàctiques qv (Marta Ibàñez) ESOIdentificació de subjectes. Reconeix el subjecte.
Reconeix el complement directe.
Reconeix el complement indirecte.
Identifica CD i CI.
Reconeix atributs.
Identifica complements.
Reconeix el complement de règim verbal.
Reconeix el complement predicatiu.
Reconeix els complements circumstancials.
Resum
Exercicis: Anàlisi de l'oració simple (Ferran Mota)

2 comentaris:

Josep Queralt i Grimau ha dit...

Moltíssimes gràcies per aquest gran resum!

martaaprovam@gmail.com ha dit...

Gràcies a tu, Josep! Me n'alegro que et serveixi!