dijous, 30 d’octubre del 2014

ORACIÓ SIMPLE. REFORÇ


(imatge de llengilitcat.blogspot.com)
HOLA XATETS!!! DESPRÉS DE L'EXPLICACIÓ FETA A CLASSE SOBRE L'ORACIÓ, ELS SEUS NUCLIS,ETC. ÉS HORA DE TREBALLAAAAAAARRRR!!!

EXERCICIS Elaborats pel professor Jordi-Carles Burillo

1. Separa el subjecte del predicat en aquestes oracions (subratlla el subjecte amb una ratlla i el predicat amb dues; si no és una oració s’ha de deixar en blanc).
a)     L’estany de Banyoles
b)     L’Everest és la muntanya més alta del món
c)     El marit de la Palmira té un títol de doctor
d)     El sabater de la cantonada
e)     El gos s’ha menjat tot el formatge
f)      Les pluges de tardor
g)     Demà vindran a casa les meves veïnes
h)     T’ho explicaran aquells nois
i)       El meu amic Sebastià Llorenç
j)      Quina vespa t’ha picat?
k)     Grècia és força interessant
l)       El meu bolígraf escriu molt bé
m)   No em deixen en pau
n)     Cada dia juguem a bàsquet a la pista del centre
o)     La pell de la planta dels peus és gruixuda
p)     Voleu callar d’una vegada tots plegats
q)     Ja m’heu despertat la criatura
r)      Ja s’ha despertat la criatura
s)      Guanyarà la cursa l’equip italià
t)      Feliciteu la colla
u)     S’escapa el presoner
v)     Els altres se’n van sense dir res
w)   Funciona !
x)     L’onada va redreçar la barca
y)     Va anar a queixar-se’n, tota la classe
z)     No entraven mai, els gossos, a casa
aa) Comprava pomes, el senyor Garcia
bb)L’atmosfera té mercuri
cc) Tindrà molta sort
dd)Aquesta vegada el rac-rac de les rates m’ha salvat
ee)Celebrarem l’aniversari del Pol
ff)   És format, sobretot, d’aigua
gg) A les fosques ja no piquen els mosquits
hh)Xerren i xerren sense parar, aquests xiquets
ii)    El nen del veí sempre plora
jj)   És un gran amic, en Pere
kk) Demà plourà
ll)     El meu oncle va molt ben vestit
mm)  Va nevar tota una setmana seguida
nn) Tinc un quadre impressionista a l’estudi de casa meva
oo)Sembla molt eficient la nova secretària
pp)Parlarà d’aquest tema, el conferenciant?

2.     Digui si en les oracions subratllades hi ha subjecte el·líptic (SE), predicat el·líptic (PE) o són impersonals (I).
a)     ____         Demà anirem a Tiana.
b)     ____         Qui t'ha dit això? El meu germà.
c)     ____         No fan cas de res.
d)     ____         Feia un fred glacial.
e)     ____         Qui vol jugar amb mi? Jo
f)      ____         Què volia la minyona? Demanava la clau de l'armari.
g)     ____         A quina hora vindrà el teu germà? Vindrà a dos quarts de vuit.
h)     ____         Què tens? Tinc mal de cap.
i)       ____         Oi que és metge el germà de l’Esperança? Si, el meu germà.
j)      ____         Tota la nit ha plogut.
k)     ____         Qui és a­quell que ha entrat? És el meu cunyat.
l)       ____         On anireu? Anirem a la serra del Corredor.
m)   ____         Porta'm un llibre.
n)     ____         En Joan prou va venir; però no em va contar res de nou.
o)     ____         D'on venia el ten amic? Venia del Cercle Artístic.
p)     ____         Qui t'ho ha contat? Un amic del meu pare.
q)     ____         En Xa­vier s'ha examinat, i ha tret excel·lent.

3.     Subratlli el predicat de cada oració.
a)     El meu oncle m’ha regalat els llapis
b)     Va arribar ahir de Vilanova, la Maria
c)     Les pluges de la tardor esdevindran perilloses
d)     Feia un fred aterrador
e)     Avui l'enginyer s'ha acomiadat de la fàbrica
f)      Romanien tranquils
g)     Demà vindran a casa les meves veïnes
h)     Les contínues distraccions d'aquells noi descoratjaven el vigilant
i)       Els pares i les mares es senten amoïnats
j)      Els excursionistes escalaven amb patiment

I ALGUNES ACTIVITATS MÉS PER A TOTS!!!
4 Digues quines d’aquestes oracions són impersonals i quines tenen subjecte el·líptic:
a) Encara hi ha botifarra amb mongetes?
b) Fa un fred que pela!
c) Escriu cartes des de l’Àfrica.
d ) Parlen llengües diferents.
e) Plou i fa sol!
f ) Recolliu les deixalles i llenceu-les al contenidor!
g) Traieu el gos a passejar!
h) Gelarà aquesta nit?
i ) Hi ha tres pomes a la pomera.
j ) Subratlleu els enunciats!

5. Digues quins dels grups de mots següents són oracions i quins no:
a) Salsa al rocafort.
b) Les mil i una nits.
c) Obrí la porta i trencà el silenci.
d ) Sumeu dos més dos!
e) El cant dels ocells.
f ) La millor oferta de la vostra vida!
g) Cantes o reses?
h) Bellesa i hidratació en un sol producte!
i ) Deixi refredar les postres a la nevera!
j ) Unes vacances de somni!

(Activitats de reforç i ampliació. 2n d'ESO. Ed. Teide)